Fasa kedua PKP lebih ketat dilaksana bermula 1 April – tiada lockdown, tetapi lebih banyak sekatan jalanraya

Fasa kedua PKP lebih ketat dilaksana bermula 1 April – tiada <em>lockdown</em>, tetapi lebih banyak sekatan jalanraya

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini mengumumkan pelaksanaan fasa kedua bagi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang akan bermula 1 April 2020. Ini akan melibatkan kawalan pergerakan yang lebih ketat, dengan pertambahan jumlah sekatan jalanraya.

Ahad lalu, seramai 282 individu telah ditahan ketika sekatan jalanraya dan ketika rondaan, menunjukkan pihak berkuasa kini akan mengambil tindakan yang lebih tegas terhadap mereka yang melanggar PKP. Matlamatnya masih sama, supaya orang ramai kekal diam di rumah dan tidak melakukan pergerakan yang tidak perlu.

“Sasaran kami bukanlah untuk menambah angka tangkapan, tetapi untuk mengurangkannya. Jika makin ramai yang ditahan setiap hari, maksudnya ada ramai lagi orang yang tidak mematuhi PKP ini,” ujar beliau.

Sebanyak 257,287 buah kenderaan diperiksa di 1,520 sekatan jalan yang dilakukan pada hari Ahad lalu. Jelasnya, jumlah sekatan jalan ini juga akan ditambah sepanjang tempoh fasa kedua PKP. Ini termasuk di semua laluan masuk ke lebuhraya seluruh negara, yang telah pun ditambah sebelum ini – dari 23 kepada 65 sekatan ketika ini. Sekatan di plaza tol akan ditambah menjadi 114 bagi fasa kedua PKP nanti.

Fasa kedua PKP lebih ketat dilaksana bermula 1 April – tiada <em>lockdown</em>, tetapi lebih banyak sekatan jalanraya

Beliau menambah, lebih daripada 67,000 anggota polis, tentera dan Rela ketika ini telah dikerah untuk operasi PKP, tetapi menyatakan kapasiti keseluruhan sedia untuk ditambah sekiranya ada keperluan, pada bila-bila masa.

Berbeza dengan fasa pertama bagi tempoh dua minggu sebelum ini, fasa kedua PKP nanti akan melibatkan kawalan yang lebih ketat, walaupun pergerakan masih dibenarkan. Operasi bagi semua kedai yang dibenarkan juga akan melibatkan tempoh yang sama bagi semua perniagaan – hanya dari 8 pagi hingga 8 malam – termasuk bagi pasaraya dan servis penghantaran rumah. Bagaimanapun, ini bukanlah situasi larangan pergerakan sepenuhnya (lockdown).

Waktu operasi bagi pengangkutan awam pula (seperti LRT/MRT dan bas henti) kekal seperti yang dijadualkan sebelum ini, iaitu dari enam pagi hingga 10 pagi dan lima petang hingga 10 malam setiap hari. Teksi dan e-hailing pula dibenarkan beroperasi dari enam pagi hingga 10 malam. Bagi kenderaan persendirian, peraturan seorang dalam setiap kenderaan masih dikekalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required