Hanya pemandu berseorangan dibenarkan dalam sebuah kereta ketika Perintah Kawalan Pergerakan

Hanya pemandu berseorangan dibenarkan dalam sebuah kereta ketika Perintah Kawalan Pergerakan

Kerajaan telah menetapkan bahawa hanya seorang individu dibenarkan untuk keluar dari rumah dan memandu untuk membeli barangan keperluan harian serta ubat-ubatan ketika Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang berlangsung sekarang. Perkara ini diumumkan oleh menteri kanan Datuk Seri Fadillah Yusof dalam sidang media yang dibuat pada petang semalam (21 Mac), menurut laporan The Star.

Jelasnya, hanya ketua keluarga seorang dibenarkan untuk keluar dari rumah bagi mendapatkan barang-barang yang diperlukan, bermaksud sebuah kereta hanya boleh membawa seorang individu iaitu pemandu itu sendiri sahaja. Katanya lagi sekiranya polis mengesan ada lebih seorang individu dalam sebuah kereta ketika melalui sekatan jalan, penumpang selebihnya perlu memberikan alasan kepada polis, dan kemudian polis akan bertindak atas budi bicara mereka.

“Itu garis panduan asas, hanya seorang yang dibenarkan. Namun jika mereka ada alasan (lebih dari seorang) seperti ada kematian ahli keluarga mereka perlu jelaskan kepada polis,” katanya.

Hanya pemandu berseorangan dibenarkan dalam sebuah kereta ketika Perintah Kawalan Pergerakan

Walau bagaimanapun Fadillah menggesa rakyat agar tidak keluar dari rumah jika tidak perlu. “Hanya perlu keluar jika anda terpaksa. Apabila anda keluar, ikut garis panduan yang telah ditetapkan kementerian kesihatan. Basuh tangan anda, jaga kesihatan dan pastikan anda amalkan penjarakkan sosial,” jelasnya.

Setakat 21 Mac 2020, sejumlah 1,153 kes jangkitan Covid-19 telah disahkan oleh Kementerian Kesihatan, dengan lapan daripada mereka telah pun meninggal dunia. Dalam situasi yang semakin meruncing ini, kami nasihatkan anda agar ikut saranan kerajaan dengan tidak keluar dari rumah sewenang-wenangnya. Kalau boleh, gunakan sebanyak yang boleh perkhidmatan atas talian dan penghantaran seperti untuk memesan keperluan mahupun makanan.

Bermula tengah malam ini, 22 Mac, pihak tentera akan mula membantu polis bagi menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan yang diwartakan kerajaan sehingga 31 Mac ini. Jadi, boleh dijangkakan jumlah sekatan jalan raya turut akan lebih banyak selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required