Jarak perjalanan lebih 10 km termasuk rentas negeri sepanjang PKP dibenarkan atas budi bicara polis

Jarak perjalanan lebih 10 km termasuk rentas negeri sepanjang PKP dibenarkan atas budi bicara polis

Dua hari lalu, kerajaan telah mengumumkan penguatkuasaan baharu bagi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua yang telah pun bermula sehingga 14 April ini. Ini termasuklah mengehadkan jarak perjalanan untuk seorang individu bagi membeli bekalan makanan dan keperluan penting termasuk ubat-ubatan, iaitu tidak boleh melebihi lingkungan radius 10 kilometer daripada rumah kediaman masing-masing.

Selain hanya seorang sahaja yang dibenarkan dalam sebuah kenderaan dan tidak boleh ditemani oleh orang lain, melainkan terdapat keperluan yang munasabah. Untuk individu yang harus keluar untuk tugas rasmi termasuk perkhidmatan penting yang dibenarkan, haruslah membawa surat pengesahan daripada majikan.

Malah, pihak polis turut menasihatkan sesiapa yang mahu ke mana-mana supaya membawa dan menunjukkan bil elektrik atau air yang tertera alamat tempat tinggal semasa.

Jarak perjalanan lebih 10 km termasuk rentas negeri sepanjang PKP dibenarkan atas budi bicara polis

Sekiranya ada individu yang didapati melanggar peraturan terbabit, dia boleh dikenakan denda tidak melebihi RM1,000 atau pun dipenjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Walau bagaimana pun, jarak yang telah dihadkan tersebut mendapat reaksi berbeza daripada masyarakat. Ada yang mempertikaikan langkah tersebut, sebagai contoh, sekiranya hendak mendapatkan rawatan di hospital yang terletak lebih 10 km dari kediaman, sudah pasti perkara ini akan lebih menyulitkan lagi keadaan.

Tengahari tadi, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata,
polis dibenar menggunakan budi bicara untuk membenarkan orang ramai yang ingin melakukan perjalanan lebih 10 km bagi mendapatkan barangan makanan mahupun perubatan sekiranya terdapat keperluan.

Jarak perjalanan lebih 10 km termasuk rentas negeri sepanjang PKP dibenarkan atas budi bicara polis

Ia termasuk perjalanan merentasi negeri walaupun sebelum ini peraturan PKP fasa dua mengehadkan perjalanan haruslah tidak melebihi 10 kilometer.

“Semalam, kita ada individu yang ingin mendapatkan perubatan, tetapi hospital lebih 10km jadi mereka terpaksa membatalkan hasrat untuk ke sana sedangkan kesihatan adalah perkara utama yang diberi perhatian kerajaan sehingga kita perkenalkan PKP untuk jaga kesihatan rakyat,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) memaklumkan, sehingga semalam, terdapat 4,189 individu telah ditahan dalam sekatan jalan raya dan rondaan polis dan tentera sepanjang tempoh PKP sejak 18 Mac lalu. Di mana 1,449 individu telah dituduh di mahkamah kerana mengingkari PKP. Manakala sebanyak 687 sekatan jalan raya telah dijalankan dengan 380,342 kenderaan telah diperiksa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required