Jarak perjalanan tidak boleh melebihi 10km dari rumah sepanjang tempoh PKP – denda RM1,000 jika ingkar

Jarak perjalanan tidak boleh melebihi 10km dari rumah sepanjang tempoh PKP – denda RM1,000 jika ingkar

Memasuki fasa kedua Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mulai hari ini sehingga 14 April 2020, kerajaan telah mengehadkan jarak perjalanan untuk seorang individu bagi membeli bekalan makanan dan keperluan penting termasuk ubat-ubatan, iaitu tidak boleh melebihi lingkungan radius 10 kilometer daripada rumah kediaman masing-masing.

Ia adalah berdasarkan warta yang digazetkan menurut Perintah Pengangkutan Jalan (Larangan Penggunaan Jalan) (Jalan Persekutuan) (No. 2) 2020. yang dimuat naik menerusi laman web rasmi Jabatan Peguam Negara hari ini.

Gazet ini telah ditandatangani oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba yang menetapkan bahawa keadaan pergerakan ini terpakai bagi mana-mana individu yang bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang dalam dalam mana-mana kawasan tempatan yang dijangkiti atau dari satu kawasan yang dijangkiti ke kawasan lain yang turut dijangkiti.

Jarak perjalanan tidak boleh melebihi 10km dari rumah sepanjang tempoh PKP – denda RM1,000 jika ingkar

Malah, akta itu turut menetapkan bahawa, hanya seorang sahaja yang dibenarkan dalam sebuah kenderaan dan tidak boleh ditemani oleh orang lain, melainkan terdapat keperluan yang munasabah. Untuk individu yang harus keluar untuk tugas rasmi termasuk perkhidmatan penting yang dibenarkan, haruslah membawa surat pengesahan daripada majikan.
 
Selain itu, mana-mana individu yang perlu meninggalkan rumah untuk perkara-perkara yang mustahak dan atas sebab-sebab yang munasabah, perlukan mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak polis. Contohnya, kalau anda terpaksa pulang ke kampung kerana ada saudara yang sedang sakit, anda perlu ke balai polis terlebih dahulu untuk mendapatkan surat kebenaran rentas daerah/negeri yang perlu ditandatangani oleh ketua balai polis berkenaan. Apa pun, syarat dan penerimaan alasannya adalah tertakluk atas budi bicara pihak berkuasa.

Bukan itu sahaja, sekiranya anda ditahan dalam sekatan jalan raya, dan memberi alasan untuk ‘pulang ke rumah’, sekiranya alamat pada kad pengenalan anda tidak sama dengan alamat kediaman anda sekarang, pastikan anda bawa sekali dokumen sokongan seperti bil air atau bil elektrik, misalnya, bagi membolehkan anda lepas sekatan jalan raya berkenaan.

Warta tersebut turut menyebut, mana-mana individu yang didapati melanggar peraturan terbabit, boleh dikenakan denda tidak melebihi RM1,000 atau pun dipenjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Tun Dr Foo Kok Yong on Jan 13, 2021 at 10:54 pm

    Under PKP can only leave the house not more that 10KM . What about those who require to attend duty and do business
    more than 10km away from house.

    Interesting to note, bus and lorry drivers can go as far as 300km. They are on duty, businessmen are not.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required