Geely sumbang ventilator untuk hospital di M’sia; Kumpulan Albukhary beri bantuan kewangan, material

Geely sumbang ventilator untuk hospital di M’sia; Kumpulan Albukhary beri bantuan kewangan, material

Kumpulan Albukhary telah pun tampil memberikan bantuan berupa wang tunai, kelengkapan perubatan, kenderaan, dan keperluan lain sebagai cara untuk membantu memutuskan rantaian wabak pandemik COVID-19, laporan The Malaysian Reserve.

Usaha kumpulan itu diselaraskan melalui Yayasan Amal Li Shufu (LSCF) di China untuk menyumbang bantuan kepada pelbagai pihak berkepentingan di Malaysia. Kumpulan Albukhary turut berkata beberapa bantuan telah dikeluarkan dan digunakan mulai minggu lalu. Li Shufu adalah pengerusi dan pengasas Geely.

Hubungan Kumpulan Albukhary dengan Geely – rakan kongsi strategik Proton – membolehkan sumber kelengkapan perubatan utama disalurkan ke hospital di Malaysia, katanya. LSCF dan Geely adalah pengedar ventilator yang dihantar kepada hospital-hospital di seluruh negara, yang dijangka tiba bulan ini. Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh syarikat berkenaan, sumbangan tersebut termasuklah beberapa peralatan pelindungan lain.

Geely sumbang ventilator untuk hospital di M’sia; Kumpulan Albukhary beri bantuan kewangan, material

Dua syarikat di antara Kumpulan Albukhary iaitu DRB-Hicom dan MMC Corp juga telah menyalurkan bantuan kewangan sejumlah RM2 juta kepada Tabung COVID-19 kendalian kerajaan Malaysia. Menurut Malaysian Reserve, sumbangan tersebut telah diserahkan kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 24 Mac lalu.

“Beberapa syarikat dalam Kumpulan Albukhary telah tampil menyediakan pelbagai bantuan, termasuk peralatan perubatan (ventilator, peralatan perlindungan peribadi dan sebagainya) kepada Kementerian Kesihatan (KKM), serta makanan kepada hospital kerajaan, barisan hadapan media dan pelajar universiti,” ujar Kumpulan Albukhary.

Sebagai tambahan, Kumpulan Albukhary turut meminjamkan 50 unit SUV Proton X70 kepada KKM sebagai pengangkutan petugas-petugas kementerian terbabit, dan dron kepada angkatan tentera untuk memantau dan pengawasan, tambah kenyataan kumpulan itu lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required