Henti salahkan polis buat sekatan jalan raya – KPN

Henti salahkan polis buat sekatan jalan raya – KPN

Seperti yang sedia maklum, sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dengan bantuan anggota tentera memperhebatkan lagi penguatkuasaan termasuk melakukan sekatan jalan raya di kebanyakan lokasi.

Walau bagaimana pun, masih terdapat banyak kenderaan di jalan raya walau pun kerajaan menggesa agar orang ramai duduk sahaja di rumah melainkan untuk membeli bekalan makanan, keperluan mustahan dan juga ubat-ubatan. Tapi ada juga yang ingkar akan larangan ini, selamba sahaja keluar dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah termasuk nak siram bunga di pejabat, nak hantar resepi kat kawan dan macam-macam lagi.

Dan yang tak boleh diterima dek akal, bila ramai juga yang mencemuh dan menyalahkan polis dan tentera bila tersekat dalam kesesakan lalu lintas akibat sekatan jalan raya. Ini termasuklah seorang wanita yang menjerit dengan kata-kata kesat terhadap anggota polis di satu lokasi sekatan jalan raya baru-baru ini dan hasilnya, dia ditahan reman dan telah dihadapkan di mahkamah.

Henti salahkan polis buat sekatan jalan raya – KPN

Ini pula peringatan yang diberikan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador, yang menyeru agar orang ramai berhenti menyalahkan anggota polis ekoran berlaku kesesakan lalu lintas ketika sekatan jalan raya, kerana tugas pasukan keselamatan itu adalah bagi memastikan individu berkenaan tidak keluar rumah tanpa alasan munasabah semasa tempoh PKP.

Katanya, orang ramai seharusnya mematuhi setiap arahan PKP yang dikuatkuasakan bagi membataskan pergerakan keluar rumah individu dalam usaha kerajaan memutuskan rantaian penularan COVID-19 di negara ini.

“Kami terpaksa membuat sekatan jalan raya di seluruh negara bagi membendung penularan wabak COVID-19, selain mengehadkan pergerakan keluar rumah orang ramai. Saya menasihatkan orang ramai yang tidak tersenarai dalam sektor perkhidmatan perlu untuk memahami arahan PKP, dan perlu melalui sekatan jalan raya,” katanya menerusi laporan Bernama.

Tambahnya lagi, sekiranya berlaku kesesakan lalu lintas semasa sekatan jalan raya, orang awam diminta bersabar kerana pihaknya tidak mahu terlepas pandang jika ada individu tidak berkenaan keluar dari rumah.

Henti salahkan polis buat sekatan jalan raya – KPN

“Orang ramai jangan merungut dengan isu remeh seperti berlaku kesesakan lalu lintas sekitar 10 hingga 15 minit di lebuh raya mahupun di pusat bandar.

“Saya minta mereka fikirkan keadaan kesesakan lalu lintas di lebuh raya dan Kuala Lumpur sebelum PKP dilaksanakan… jangan begitu manja dengan menyalahkan sekatan jalan raya,” katanya yang turut menyuarakan kekesalan apabila ada anggotanya turut menerima cacian daripada orang ramai kerana melakukan sekatan jalan raya di seluruh negara.

Walau bagaimana pun, beliau yang turun sendiri ke ke lapangan untuk melihat anggota polis yang sedang bertugas di sekatan jalan raya dan menasihatkan mereka supaya bersabar dan bekerja dengan profesional.

“Alhamdulillah mereka menunjukkan kesabaran yang tinggi dalam menangani isu ini (menerima cacian). Orang ramai kena ingat bahawa anak buah saya, pihak tentera dan lain-lain pihak berkuasa yang bertugas di sekatan jalan raya seluruh negara juga mudah terdedah dengan risiko COVID-19,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required