Kadar ingkar PKP naik 51% semalam, orang ramai anggap “cuti ahad” keluar tanpa alasan – menteri

Kadar ingkar PKP naik 51% semalam, orang ramai anggap “cuti ahad” keluar tanpa alasan – menteri

Seramai 554 individu ditahan di sekatan jalan raya dan rondaan oleh pihak polis pada Ahad (5 April) dan ia sekali gus menyumbang kepada peningkatan ingkar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebanyak 51 peratus, dedah Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada sidang media sebentar tadi, lapor Astro Awani.

Menurutnya, orang ramai menganggap hari minggu sebagai hari cuti dan mengambil kesempatan untuk keluar tanpa alasan kukuh.

“Semalam hari Ahad dan mungkin ramai yang mengambil kesempatan untuk keluar pada hari minggu. Saya berharap semua bercuti setiap hari dan bukan pada hari minggu sahaja. Tolong jangan ambil kesempatan untuk keluar beramai-ramai pada hari minggu,” katanya pada sidang media tadi.

Sehubungan itu, Ismail berkata tindakan dan pemeriksaan yang lebih tegas dikenakan pihak polis kerana masih lagi ramai yang melanggar arahan PKP ini. Tindakan tegas polis ini juga didorong oleh peningkatan jumlah kes positif Covid-19 yang diumumkan Kementerian Kesihatan.

Kadar ingkar PKP naik 51% semalam, orang ramai anggap “cuti ahad” keluar tanpa alasan – menteri

“Tindakan keras oleh polis telah bermula. Oleh itu, jangan langar perintah dan arahan di bawah PKP yang dikeluarkan. Pihak polis tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan yang lebih tegas kepada mereka yang masih tetap mengingkari arahan PKP,” tegas beliau.

Ismail juga memmaklumkan bahawa pada Ahad lalu pihak polis bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengadakan sebanyak 743 Sekatan Jalan Raya di seluruh negara, dan melakukan pemeriksaan ke atas 293,051 kenderaan. Sebanyak 25,818 pemeriksaan mengejut telah diadakan di seluruh negara dengan 4,822 premis telah diperiksa oleh pihak berkuasa.

Sehingga semalam, sebanyak 3,662 kes positif jangkitan Covid-19 ini dikesan, di mana 61-orang dari mereka sudah pun meninggal dunia kerana wabak ini. Jadi sangat penting untuk kita tidak keluar rumah bagi memutuskan rantaian jangkitan wabak tersebut.

Hari ini masuk hari ke-20 PKP berlangsung, dan jika rantaian ini masih berleluasa, tempoh yang dijadualkan akan tamat pada 14 April ini mungkin akan dilanjutkan lagi. Kalau tak nak ia disambung, ayuh bantu barisan hadapan negara untuk menjayakan perperangan terhadap Covid-19 ini dengan duduk di rumah, dan tidak sewenang-wenangnya keluar untuk urusan remeh-temeh!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required