Kompaun RM1,000 ingkar PKP mulai hari ini – PDRM

Kompaun RM1,000 ingkar PKP mulai hari ini – PDRM

Mulai hari ini, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akan menguatkuasakan tindakan kompaun sebanyak RM1,000 terhadap individu yang mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), menurut Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani.

“Kita akan mengeluarkan kompaun kepada pesalah PKP mulai hari ini mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan. Borang-borang kompaun juga sudah diterima dan diedarkan ke semua kontinjen polis negeri,” ujarnya.

Jelasnya lagi, kompaun terbabit tidak akan diberikan dalam sekatan jalan raya, sebaliknya pesalah PKP ini akan dibawa ke balai polis dan barulah kompaun terbabit diserahkan. Manakala bayaran kompaun perlu diselesaikan dalam tempoh dua minggu selepas tarikh ia dikeluarkan.

Kompaun RM1,000 ingkar PKP mulai hari ini – PDRM

“Jika pesalah enggan membayar kompaun, mereka boleh meminta untuk dibicarakan. Bayaran kompaun terbabit boleh dibayar di mana-mana pejabat Kementerian Kesihatan,” katanya seperti yang dilaporkan menerusi The Star.

Dalam masa yang sama, beliau turut mengingatkan orang ramai supaya tidak mengambil mudah perkara itu kerana jumlah kompaun yang ditetapkan bukanlah nilai yang sedikit.

“Tiada pemberian diskaun apabila kompaun tersebut telah dikeluarkan,” ujarnya, sambil menambah perkara ini adalah tertakluk di bawah Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required