Status PKP dilanjutkan atau tidak bakal diketahui dalam tempoh 72 jam; zon merah kini cecah 21 lokasi

Status PKP dilanjutkan atau tidak bakal diketahui dalam tempoh 72 jam; zon merah kini cecah 21 lokasi

Dalam tempoh 72 jam atau pun lebih tepat lagi, pada Jumaat 10 April ini, keputusan mengenai status Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sama ada dilanjutkan mahu pun tidak, akan diketahui, laporan Bernama.

PKP fasa kedua yang sepatutnya berakhir pada 14 April ini, telah pun memasuki hari yang ke-22 sejak dilaksanakan pada 18 Mac lalu. Jika kerajaan memutuskan untuk tidak meneruskannya, Prosedur Operasi Standard (SOP) baharu mengikut zon-zon kawasan akan dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN). Perkara ini telah pun dimaklumkan oleh Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan menurut beliau, ia akan diumumkan esok.

Mengikut maklumat Pusat Kesiapsiagaan dan Tindakan Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC) Kementerian Kesihatan (KKM) setakat jam 12 tengahari 6 April 2020, terdapat 21 kawasan telah diisytiharkan sebagai zon merah, ini termasuklah seluruh Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Hulu Langat, Gombak, Klang, Hilir Perak, Kinta, Kota Bharu, Jerantut, Batu Pahat, Kluang, Johor Bahru, Seremban, dan tiga lokasi baharu iaitu Putrajaya, Rembau dan Jasin.

Sehingga kini, kerajaan telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) iaitu di Simpang Renggam di Kluang, Sungai Lui di Hulu Langat, Menara City One, Jalan Munshi Abdullah, bangunan Malayan Mansion dan Selangor Mansion yang terletak di Kuala Lumpur.

Status PKP dilanjutkan atau tidak bakal diketahui dalam tempoh 72 jam; zon merah kini cecah 21 lokasi

Menerusi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), sebanyak 666 operasi sanitasi telah dilakukan di 79 zon termasuk kesemua 18 Zon Merah. Dalam tempoh itu, bangunan kerajaan dan Projek Perumahan Rakyat (PPR) turut dinyah cemar termasuk 24,077 unit rumah PPR.

Mengikut pengumuman Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam sidang media harian semalam, sehingga kini, terdapat 3,953 kes positif dan membabitkan keseluruhan 63 kematian. Ini termasuklah 69 kes sporadik COVID-19 setakat ini, iaitu kes yang tidak diketahui asal usul dan punca jangkitannya.

Bagi memutuskan rantaian penularan wabak COVID-19, seluruh rakyat Malaysia termasuk rakyat asing yang berada di negara ini WAJIB untuk mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan. Inilah masanya untuk kita saling muafakat, bekerjasama dan bergandingan bahu bagi memastikan wabak pandemik ini terus lenyap. Sudah ‘berjuta kali’ ayat ini dilaungkan oleh banyak pihak; “Sila duduk saja di rumah”, “jaga jarak sosial sekurang-kurangnya satu meter”, “jaga kebersihan diri” dan “kita jaga kita”.

Tolonglah bagi kerjasama, jangan sesekali ingkar dengan arahan kerajaan. Sayangi nyawa anda dan orang di sekeliling anda. Dan jangan lupa untuk menghargai jasa pengorbanan para barisan hadapan yang bertungkus lumus dalam menangani penularan wabak ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required