PKP dilanjutkan atau tidak akan diumum oleh PM esok

PKP dilanjutkan atau tidak akan diumum oleh PM esok

Akan tamat pada 14 April ini, atau Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk membendung penularan wabak Covid-19 tersebut akan dilanjutkan lagi? Menurut laporan Harian Metro, perkara ini akan diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin esok.

Laporan tersebut menyebut bahawa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bersama Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) membuat perbincangan berkenaan perkara berkenaan pada petang ini, sebelum langkah seterusnya disyorkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah kepada Perdana Menteri esok.

“Selepas taklimat esok, Perdana Menteri akan membuat pengumuman apa yang perlu dilakukan,” kata Dr. Noor Hisham pada sidang media harian Covid-19 di Putrajaya tadi.

Perkara ini selari dengan apa yang disebut Dr. Noor Hisham 4 April lalu bahawa keputusan sama ada PKP ini akan dilanjutkan atau tidak hanya akan diketahui pada 10 April 2020.

“KKM akan menggunakan data kes yang direkodkan dalam tempoh itu sebagai garis panduan untuk tindakan selanjutnya. Kita harap menjelang 10 April, data (kes) sudah ada untuk kita buat keputusan sama ada melanjutkan PKP atau sebaliknya. Kita memerlukan data untuk membuat keputusan. Saya boleh membuat jangkaan tetapi realitinya kita perlu melihat kepada fakta dan sains,” katanya dalam laporan sebelum ini.

PKP fasa pertama dilaksanakan bermula 18 Mac hingga 31 Mac lalu, kemudian ia bersambung pada fasa kedua bermula 1 April hingga 14 April ini. Hari ini masuk hari ke-23 PKP ini berlangsung, dan sehingga petang ini sebanyak 4,228 kes positif jangkitan Covid-19 ini dikesan, di mana 67-orang dari mereka sudah pun meninggal dunia kerana wabak tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required