Pemandu teksi kini boleh tawar khidmat hantar makanan dan barang dengan aplikasi PICKnGO

Pemandu teksi kini boleh tawar khidmat hantar makanan dan barang dengan aplikasi PICKnGO

Tak boleh dinafikan dengan arahan Perintah Kawalan Pergerakan yang dikeluarkan oelh kerajaan untuk membendung penularan wabak Covid-19 buat masa sekarang, antara yang paling terkesan adalah pemandu teksi.

Namun dalam masa yang sama, dengan pergerakan keluar dari rumah yang kini terbatas, kadar penggunaan khidmat penghantaran barang dan makanan secara tidak langsung meningkat dengan serta merta. Untuk menyelesaikan dua masalah ini serentak, firma aplikasi perkhidmatan teksi, PICKnGO kini mengumumkan bahawa pengguna aplikasi berkenaan turut menawarkan servis penghantaran.

Ini membolehkan sejumlah kira-kira 10,000 orang pemandu teksi dalam aplikasi tersebut membantu orang awam dan pemilik perniagaan untuk menghantar barangan termasuk makanan, keperluan harian dan pelbagai lagi.

Pemandu teksi kini boleh tawar khidmat hantar makanan dan barang dengan aplikasi PICKnGO

“Perkhidmatan penghantaran ini turut mewujudkan cara alternatif untuk pemandu teksi meraih pendapatan dalam masa-masa mencabar seperti ini,” tulis syarikat tersebut dalam satu kenyataan yang dikeluarkan. PICKnGO turut menjelaskan bahawa bantuan RM600 yang diumumkan oleh kerajaan kepada pemandu teksi sebelum ini sudah tentu tidak mencukupi buat mereka untuk bertahan sehingga 28 April ini.

Macam mana nak guna pekhidmatan ini? Pertama sekali, anda terlebih dahulu perlu memuat turun aplikasi tersebut menerusi Google Play Store atau Apple App Store. Kemudian, gunakannya untuk membuat tempahan penghantaran dan sertakan perincian penghantaran berkenaan menerusi bahagian “mesej” pada aplikasi itu.

Pemandu teksi kini boleh tawar khidmat hantar makanan dan barang dengan aplikasi PICKnGO

“Kami juga gusar dengan penularan Covid-19 dan telah menasihatkan kesemua pemandu kami untuk mengambil langkah-langkah pencegahan dengan memakai topeng muka ketika bertugas serta sediakan pembasmi kuman untuk tangan di dalam kereta masing-masing, Kami juga menggesa agar pengguna untuk memakai topeng muka ketika menaiki teksi,” kata pengarah eksekutif PICKnGo, Valerie Chan.

Syarikat ini juga menggalakkan pengguna membayar perkhidmatan mereka menggunakan sistem elektronik yang disediakan dalam aplikasi tersebut bagi mengelakkan sebarang sentuhan fizikal. Buat masa sekarang, PICKnGo boleh digunakan di Lembah Klang, Perak, Melaka, Johor dan Pulau Pinang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required