Berlaku kesesakan teruk di Puchong hari ini, mungkin ramai yang ingkar PKP – Ketua Polis Selangor

Berlaku kesesakan teruk di Puchong hari ini, mungkin ramai yang ingkar PKP – Ketua Polis Selangor

Terdapat video tular di laman media sosial hari ini yang memaparkan rakaman kesesakan lalu lintas yang teruk di hadapan Plaza IOI, Puchong. Bagaikan tiada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pula.

Perkara ini turut mendapat perhatian Ketua Polis Selangor, Datuk Noor Azam Jamaludin, yang tidak menolak kemungkinan kesesakan tersebut disebabkan ramai yang ingkar PKP. Walau bagaimana pun, beliau sudah mengarahkan Ketua Polis Daerah Serdang, meninjau lokasi berkenaan bagi mendapatkan faktor utama kesesakan yang dianggarkan lebih satu kilometer itu.

“Saya sendiri pelik kenapa berlakunya kesesakan teruk di kawasan itu sedangkan cara dan prosedur sekatan jalan raya (SJR) yang dibuat dalam bentuk yang sama seperti sebelum ini. Jadi kita percaya kesesakan ini adalah disebabkan tindakan segelintir pihak yang mengingkari arahan PKP,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Berlaku kesesakan teruk di Puchong hari ini, mungkin ramai yang ingkar PKP – Ketua Polis Selangor

Menurutnya, polis tidak akan berkompromi dengan alasan tidak munasabah terhadap mana-mana pihak yang mengingkari arahan PKP termasuk tindakan cuba keluar rumah.

“Arahan polis jelas, sesiapa yang mengingkari arahan PKP ini dan ditahan semasa melalui SJR berkenaan akan ditahan dan dikompaun RM1,000. Kita (Polis Selangor) juga sedang mendapatkan maklum balas dari beberapa lokasi lain di seluruh Selangor yang mencatatkan jumlah kenderaan yang begitu tinggi di atas jalan raya hari ini,” katanya.

Noor Azam turut mengulangi bahawa cara dan prosedur SJR masih dalam bentuk yang sama dengan membuka satu atau dua lorong namun apabila wujud kesesakan teruk, itu adalah disebabkan kehadiran jumlah kenderaan yang tinggi.

Berlaku kesesakan teruk di Puchong hari ini, mungkin ramai yang ingkar PKP – Ketua Polis Selangor

Tambahnya, kesesakan teruk di Puchong juga berpunca daripada tindakan polis membuka satu lagi SJR di kawasan berhampiran selepas pengguna yang melalui laluan di kawasan Plaza IOI, Puchong cuba mengelak diperiksa polis. Pengguna terpaksa melalui sekatan jalan raya di Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) dan menempuh sekatan berkenaan.

“Ini berkemungkinan ada antara pengguna jalan raya terbabit melakukan kesalahan PKP dengan mengingkari arahan tidak keluar rumah. Kesan daripada cubaan menggunakan laluan lain yang sebelum ini tidak disekat akhirnya menyebabkan kesesakan teruk dan jumlah kenderaan yang tinggi berbanding fasa satu dan dua PKP,” katanya.

Petang tadi, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan, bagi fasa ketiga PKP yang bermula esok, kerajaan telah bersetuju membenarkan pihak PDRM untuk tidak akan lagi beri tumpuan terhadap kompaun RM1,000 yang dikenakan kepada pesalah ingkar PKP. Sebaliknya pesalah PKP akan direman dan dihadapkan ke mahkamah. Menurutnya lagi, di bawah Seksyen 24 Akta 342 menyebut bahawa mahkamah boleh menghukum individu yang disabit kesalahan ini dengan penjara tidak lebih dua tahun atau lima tahun bagi kesalahan seterusnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required