Tempoh PKP dilanjutkan dua minggu, hingga 28 April

Tempoh PKP dilanjutkan dua minggu, hingga 28 April

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilanjutkan selama dua minggu lagi, bermula 15 hingga 28 April 2020. Ini selari dengan saranan WHO yang menggesa negara-negara seluruh dunia agar tidak menamatkan PKP dengan segera, dan berusaha membanteras wabak berkenaan secara menyeluruh.

Walaupun statistik harian kes baru mereka yang dijangkiti Covid-19 beberapa hari sebelum ini menunjukkan sedikit penurunan dengan graf yang telah berjaya diratakan dan keadaan lebih stabil, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagaimanapun menjangkakan akan perlakunya gelombang ketiga penularan wabak ini yang berpunca daripada kelompok warga Malaysia yang kembali ke tanah air dalam waktu terdekat kebelakangan ini.

Beberapa perkembangan terbaru dalam minggu ini juga menunjukkan keadaan dibanyak lokasi masih merbahaya dan belum reda. Ini dapat kita lihat daripada pergerakan oleh pihak berkuasa dan agensi kerajaan yang terlibat. Yang terbaru, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) turut mula membantu operasi PDRM dan tentera yang berlangsung ketika ini.

Selain itu, jumlah jalan utama yang ditutup dan jumlah sekatan jalanraya yang dilakukan juga semakin bertambah. Di Petaling Jaya misalnya, lima jalan utama ditutup dalam tambahan terbaru itu dalam usaha untuk mengetatkan lagi pergerakan di kawasan terlibat.

Tempoh PKP dilanjutkan dua minggu, hingga 28 April

Jumlah mereka yang melanggar peraturan PKP juga semakin bertambah; mereka yang ditahan dan disabitkan dengan kesalahan itu juga boleh dikenakan kompaun RM1,000 yang bermula 8 April lalu. Denda berkenaan perlu dijelaskan dalam tempoh dua minggu, atau pesalah akan dihadapkan ke mahkamah. Semua ini boleh dibaca sebagai langkah-langkah untuk mengetatkan lagi kawalan, terutama bagi mereka yang masih berdegil dan tidak ambil serius tentang penularan wabak Covid-19 ini.

Di Malaysia, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini mula dikuatkuasakan pada 18 Mac lalu. Fasa pertama yang sepatutnya tamat pada 31 Mac bagaimanapun dilanjutkan kepada fasa kedua dari 1-14 April 2020. Sepanjang tempoh berkenaan, semua hal-hal perkaitan keselamatan dan sebarang keputusan mengenainya di waktu-waktu luar biasa dan kecemasan seperti sekarang ini berada di bawah bidang kuasa Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Sepanjang tempoh PKP, semua warga tidak dibenarkan untuk membuat sebarang pergerakan seperti kebiasaannya melainkan sekiranya ia melibatkan urusan-urusan penting – makanan, kesihatan dan urusan rami penting – sahaja. Memasuki fasa kedua, senarai perkhidmatan penting yang ada dihadkan kepada hanya 10 perkhidmatan sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required