P. Pinang sediakan kad pergerakan PKP untuk yang terlibat sebagai peniaga dan penghantar makanan

P. Pinang sediakan kad pergerakan PKP untuk yang terlibat sebagai peniaga dan penghantar makanan

Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) telah memperkenalkan Kad Pergerakan PKP bagi peniaga, penjaja dan petugas penghantar makanan yang beroperasi di pulau itu sepanjang tempoh PKP, lapor The Star. Menurut Datuk Bandar MBPP, Datuk Yew Tung Seang, langkah itu dilakukan bagi meninjau, mengawal dan menyelaras pergerakan mereka yang terlibat, dalam usaha untuk memudahkan urusan polis sepanjang PKP.

Dua kumpulan yang layak mendapatkan kad berkenaan ialah peniaga makanan dan penghantar makanan, yang bertugas untuk menghantar makanan atau barang keperluan harian seperti makanan basah, sayur dan buah dan sebagainya yang berkaitan. Mereka boleh memohon melalui laman Facebook MBPP, dengan yuran sebanyak RM5 dikenakan bagi setiap kad.

“Perkara ini diputuskan selepas mengadakan perbincangan dengan polis P. Pinang untuk memudahkan pemberian kelonggaran bagi mereka yang perlu bertugas berkaitan makanan dan menghantarnya kepada pelanggan. Bagaimanapun pemegang kad ini hanya boleh menggunakannya dalam jarak 10 km dari alamat perniagaan mereka.

“Kad ini hanya akan diberikan kepada mereka yang benar-benar memerlukan untuk memudahkan pergerakan ketika PKP. Tolong jangan salah guna. Kami ada hak untuk membatalkannya pada bila-bila masa tanpa sebarang notis sekiranya pemegang didatapi menyalahgunakan kad berkenaan,” ujar Yew. Harapnya, kalau kemudahan begini sudah disediakan untuk mereka yang berkaitan, tak adalah pihak yang saja-saja menyalahgunakannya. Nanti menyusahkan orang lain yang memerlukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required