Ford Mustang kekal kereta sport paling laris di dunia tahun ke-5 berturut-turut, sejak dieksport pada 2015

Ford Mustang kekal kereta sport paling laris di dunia tahun ke-5 berturut-turut, sejak dieksport pada 2015

Selepas diperkenalkan buat pertama kali diperkenalkan pada tahun 1964, Ford Mustang hanya memenuhi “American Dreams” kerana muscle car berkenaan hanya dibuat khas untuk pasaran negara Uncle Sam tersebut. Mustang terus digilai di pasaran berkenaan dan diiktiraf sebagai kereta sport paling laris di Amerika Syarikat selama 50-tahun.

Namun, Ford mengambil keputusan untuk menghasilkan Mustang sebagai kereta sport global (turut dihasilkan dalam versi pemanduan sebelah kanan dan dieksport secara rasmi ke seluruh dunia) menerusi model generasi keenam pada tahun 2015, dan ia ternyata satu langkah yang tepat kerana Mustang berjaya menjadi kereta sport paling laris didunia sehingga kini – memegang takhta tersebut selama lima tahun berturut-turut!

Menurut Ford, dari bermulanya eksport berkenaan pada tahun 2015 sehingga Disember 2019, sebanyak 633,000 unit Mustang telah berjaya dijual. Data pendaftaran kenderaan IHS Markit pula menunjukkan bahawa 102,090 Mustang telah terjual diseluruh dunia, dengan jualan di Jerman naik 33%, manakala jualan di Poland naik hampir 50%.

Ford Mustang kekal kereta sport paling laris di dunia tahun ke-5 berturut-turut, sejak dieksport pada 2015

Di Eropah secara keseluruhannya tahun lalu, sebanyak 9,900 unit Mustang telah berjaya dijual, atau naik 3% berbanding tempoh sama pada tahun 2018. Dari jumlah tersebut, 1,300 unit daripadanya telah dijual di UK. Setakat ini, model yang dikelaskan sebagai kereta sport coupe dua pintu (termasuk model convertible) oleh IHS Markit tersebut telah dijual di 146 negara seluruh dunia.

“Kami bangga dapat meluaskan model-model Mustang dan varian prestasinya. Dari Sweden hingga Shanghai, semakin ramai mereka yang suka memandu menikmati rasa kebebasan dan jalan terbuka Amerika dengan Mustang baharu ini. Kami bangga kerana dapat memberikan khidmat kepada pemilik, dan peminat selama 56 tahun dan mendatang,” kata COO Ford, Jim Farley.

Mustang ‘dilahirkan’ pada 17 April 1964. Jadi pada tahun 2020, ia bukan sahaja berbangga sebagai kereta sport paling laris di dunia untuk tahun kelima berturut-turut, Mustang juga meraikan ulangtahunnya yang ke-56.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required