Kementerian Pengangkutan keluarkan garis panduan untuk perkhidmatan penghantaran bermotosikal


klik untuk besarkan

Sepanjang tempoh kawalan pergerakan (PKP) ini, penghantaran bermotosikal adalah antara khidmat yang beroperasi aktif setiap hari bagi memudahkan orang ramai. Bagi memastikan mereka yang terlibat dalam industri ini serta orang ramai tidak terkesan dengan penyebaran wabak Covid-19, kementerian pengangkutan (MOT) telah mengeluarkan garis panduan khas terutamanya untuk penghantar bermotosikal.

Kebanyakan perkara yang dinyatakan dalam garis panduan ini adalah perkara asas yang sepatutnya sudah diketahui (seperti mempunyai lesen, insurans dan mematuhi peraturan jalan raya lain), tetapi ia boleh dirujuk semula dan diberikan perhatian supaya tidak timbul sebarang masalah. Ada 16 perkara yang dinyatakan dalam garis panduan ini tetapi kami nyatakan beberapa yang penting di sini.

  • Mementingkan soal kesihatan, mengamalkan penjarakan sosial, menggunakan transaksi tanpa sentuhan, memakai topeng muka dan menggunakan pembasmi kuman.
  • Menjalankan proses pembasmian kuman pada kotak penghantaran setiap hari mengikut garis panduan Kementerian Kesihatan (KKM).
  • Beri kerjasama sepenuhnya kepada KKM untuk mengesan hubungan sekiranya ada pekerja yang dijangkit Covid-19.
  • Penunggang tidak dibenarkan meneruskan khidmat sekiranya dijangkiti Covid-19 atau mempunyai simptom.
  • Dinasihatkan tidak menggunakan lebuh raya antara negeri untuk penghantaran lebih 10 km dan tidak memasuki zon merah.
  • Hanya boleh beroperasi dari jam 8 pagi hingga 8 malam dan barangan yang dibawa tertakluk kepada zon yang telah ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).
  • Sentiasa membawa surat pengesahan syarikat atau surat pendaftaran dengan PBT.
  • Diwajibkan muat turun dan mendaftar di aplikasi mySejahtera (mysejahtera.malaysia.gov.my) dan menunjukkan bukti pendafataran kepada pihak berkuasa.

Sekiranya terdapat sebarang aduan atau pertanyaan, anda boleh menghubungi MOT melalui emel ke [email protected], WhatsApp ke 0192907723, hubungi talian hotline MOT di 1800887723 atau Pusat Pengurusan Operasi Negara, Majlis Keselamatan Negara di 0388882010.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required