Keputusan untuk sambung PKP atau tidak masih belum dibuat oleh KKM – Dr. Noor Hisham

Keputusan untuk sambung PKP atau tidak masih belum dibuat oleh KKM – Dr. Noor Hisham

Hari ini masuk hari keempat berturut-turut jangkitan baru harian Covid-19 mencatatkan jumlah tidak mencapai angka 100 kes. Dengan penurunan jangkitan yang drastik ini, adakah tiada lagi arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa empat setelah tempoh PKP fasa tiga berakhir 28 April ini?

Menurut ‘Jeneral Perang Covid-19’ kita iaitu Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam sidang media hariannya petang tadi, tiada sebarang jaminan dapat diberikan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sama ada PKP tersebut bakal ditamatkan pada 28 April ini atau akan dilanjutkan lagi, lapor Astro Awani.

Ini kerana menurut beliau, langkah pencegahan seperti penjarakan sosial masih perlu dilaksanakan sekiranya PKP ditamatkan. “Belum pasti PKP tamat atau dilanjutkan. Yang pasti kita perlu elakkan perhimpunan. Contohnya, kita ada pelajar-pelajar universiti, mereka ingin kembali. Kita kena pastikan tiada kesesakan berlaku di stesen sebagainya. Itu yang penting.

Keputusan untuk sambung PKP atau tidak masih belum dibuat oleh KKM – Dr. Noor Hisham

“Juga, kita pastikan amalkan penjarakan sosial antara satu individu dengan individu lain. Kerap mencuci tangan dan sebagainya,” jelasnnya. Tambah beliau lagi, ketika ini pihaknya masih memantau data harian dan belum membuat keputusan sama ada PKP akan disambung atau tidak.

Dalam masa yang sama, Dr, Noor Hisham turut memaklumkan enam langkah atau strategi keluar PKP seperti yang digariskan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebelum ini iaitu: Penularan COVID-19 adalah pada tahap rendah atau tanpa transmisi; Keupayaan sistem kesihatan dan kesihatan awam untuk kesan, uji mengasingkan/kuarantin setiap kes dan mengesan setiap kontak; Zon merah atau kawasan panas risiko jangkitan dikurangkan sama sekali atau dihapuskan; Langkah-langkah pencegahan seperti amalan penjarakan sosial dan mencuci tangan diteruskan dan dijadikan norma baru; Mengurangkan risiko kes jangkitan yang diimport dari luar negara, kawalan sempadan; Seluruh masyarakat terlibat sepenuhnya memahami dan memperkasa kehidupan seharian di bawah keadaan normal baharu. ?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required