PKP: Pergerakan antara negeri dibenarkan dari 1 hingga 3 Mei ini dengan syarat yang ditetapkan

PKP: Pergerakan antara negeri dibenarkan dari 1 hingga 3 Mei ini dengan syarat yang ditetapkan

Seperti yang diumumkan oleh Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengenai pergerakan antara negeri untuk orang ramai yang terkandas di kampung kembali ke kediaman masing-masing di bandar, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengesahkan kebenaran telah pun dikeluarkan iaitu dari 1 hingga 3 Mei 2020.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed, mereka yang layak boleh mengemukakan permohonan untuk membuat pergerakan antara negeri mulai 26 April ini melalui aplikasi Gerak Malaysia atau pun permohonan bertulis untuk mendapatkan kebenaran perjalanan di balai polis berdekatan.

“Namun keutamaan perjalanan akan diberikan kepada pengguna aplikasi Gerak Malaysia. Bagi yang membuat permohonan menerusi aplikasi ini, mereka perlu mengemas kini permohonan pada 29 April untuk mengesahkan destinasi perjalanan dan pada 1 Mei, mereka boleh membuat semakan status permohonan di aplikasi berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan sebentar tadi.

Tambahnya, tempoh pergerakan antara negeri yang dibenarkan adalah antara 1 hingga 3 Mei depan dan pengguna jalan raya dikehendaki merancang perjalanan mereka mengikut syarat yang ditetapkan.

PKP: Pergerakan antara negeri dibenarkan dari 1 hingga 3 Mei ini dengan syarat yang ditetapkan

Dalam masa yang sama, beliau turut mengingatkan kepada pengguna Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), tiada sebarang kemudahan makanan disediakan di kawasan rehat dan rawat (R&R). Ini termasuk surau yang ditutup dan sebarang aktiviti solat berjemaah di R&R tidak dibenarkan termasuklah di dalam mana-mana bangunan, kawasan lapang, tempat letak kereta dan lain-lain.

Selain itu, hanya fasiliti tandas sahaja awam sahaja yang dibenarkan beroperasi. Kawasan meletak kenderaan hanya dibenarkan untuk tujuan rehat dan pengguna lebuh raya tidak dibenarkan keluar daripada kenderaan semasa dalam tempoh rehat kecuali untuk menggunakan tandas awam.

Manakala stesen minyak hanya akan beroperasi antara jam 6 pagi sehingga 12 tengah malam di sepanjang lebuh raya dan dilarang melalukan sebarang aktiviti secara berkumpulan dalam tempoh perjalanan.

Beliau turut memaklumkan satu kenyatan media berhubung tatacara pendaftaran aplikasi Gerak Malaysia akan dikeluarkan pada hari ini dan diikuti dengan satu sidang media pada 29 April ini mengenai pergerakan mengikut negeri bagi memastikan perjalanan mereka lancar dan teratur.

PKP: Pergerakan antara negeri dibenarkan dari 1 hingga 3 Mei ini dengan syarat yang ditetapkan

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) turut mencadangkan agar orang ramai yang ingin melakukan pergerakan antara negeri ini supaya bergerak pada waktu yang sesuai bagi mengelakkan pertembungan dan kesesakan di lebuh raya.

Menurut Pengarah JSPT Bukit Aman, Datuk Azisman Alias, bagaimana pun pihaknya menunggu keputusan kepimpinan tertinggi PDRM dalam memutuskan mekanisme terbaik untuk pergerakan mereka.

“Pihak JSPT juga memberi cadangan agar apa jua mekanisme (yang diputuskan) perlu mengikut masa-masa yang tertentu dan tidak bertembung pada waktu-waktu puncak agar kesesakan dapat dielakkan. Waktu sebelah malam iaitu 9 malam hingga 5 pagi dicadangkan sebagai waktu terbaik untuk bergerak,” katanya kepada Bernama.

Azisman berharap agar apa jua keputusan yang akan dibuat dapat melancarkan pergerakan bagi memudahkan anggota polis di sekatan jalan raya menjalankan tugas.

Ditanya adakah cadangan itu hanya untuk mereka yang terkandas dikampung yang ingin pulang ke bandar, Azisman berkata ia termasuk penuntut institut pengajian tinggi yang berhasrat pulang ke rumah mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required