PKP: Bengkel kenderaan dibuka semula di Kelantan

PKP: Bengkel kenderaan dibuka semula di Kelantan

Walau pun kerajaan pusat telah mengumumkan beberapa sektor tambahan sudah boleh beroperasi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 10 April yang lalu, baru kini Kelantan memberikan kebenaran kepada pengusaha bengkel dan pusat servis kenderaan untuk membuka kembali premis perniagaan masing-masing.

Menurut Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, perkara itu diputuskan mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) peringkat negeri yang bersidang hari ini.

“Walaupun premis berkenaan sudah dibenarkan beroperasi di negeri lain sebelum ini, Kelantan ambil pendekatan tunggu dan lihat terlebih dahulu sebelum keputusan dicapai hari ini. Sehubungan itu, premis yang dibenarkan beroperasi itu perlu membuat permohonan selain mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan termasuk tempoh masa beroperasi.

“Setakat ini, ratusan pengusaha sektor terbabit sudah membuat permohonan dan keputusan mesyuarat hari ini akan dibawa kepada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) sebelum premis itu dibenar beroperasi dalam masa terdekat,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Selain bengkel kenderaan, Kelantan juga turut memberikan kebenaran yang sama untuk kedai dobi (bukan perkhidmatan layan diri) dan kedai perkakasan (hardware) kembali beroperasi di negeri terbabit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required