PKPB: Pergerakan dalam radius 10km ditamatkan; rentas negeri masih tidak dibenarkan – Ismail Sabri

PKPB: Pergerakan dalam radius 10km ditamatkan; rentas negeri masih tidak dibenarkan – Ismail Sabri

Susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kelima atau pun lebih dikenali sebagai Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang berkuatkuasa mulai hari ini, kerajaan telah memutuskan untuk menamatkan pergerakan orang ramai yang sebelum ini terhad dalam radius jarak 10 kilometer dari kediaman masing-masing.

Menteri kanan (keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri berkata, peraturan itu yang terpakai dalam PKP terdahulu, sudah tidak dilaksana di bawah PKPB. Ini bermakna, rakyat sudah dibenarkan untuk melakukan perjalanan melebihi jarak tersebut untuk keluar bekerja, membeli barangan keperluan, makanan dan juga tujuan perubatan.

“Tiada lagi radius 10 kilometer dalam peraturan PKPB. Bagaimana pun, rentas negeri masih dalam senarai yang dilarang. Masih belum dibenarkan dlaam PKPB ini,” katanya dalam sidang media harian di Putrajaya sebentar tadi.
PKPB: Pergerakan dalam radius 10km ditamatkan; rentas negeri masih tidak dibenarkan – Ismail Sabri

Menurutnya lagi, semalam yang merupakan hari terakhir bagi PKP fasa keempat, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengadakan sebanyak 819 sekatan jalan raya di seluruh Malaysia dengan memeriksa sejumlah 404,136 kenderaan.

Di mana seramai 401 individu telah ditahan oleh pihak berkuasa kerana ingkar PKP, dengan 331 daripadanya telah direman dan 70 individu pula diberikan jaminan polis. Jumlah kumulatif pesalah yang ingkar PKP sejak 18 Mac lalu kini mencecah 24,081 individu.

“Sebahagian sektor ekonomi dan industri telah pun mula dibuka hari ini, namun ia perlulah mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan. Di bawah PKPB ini, PDRM dan ATM akan lebih memfokuskan penguatkuasaan terhadap pematuhan SOP. Akta Pencegahan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) masih lagi berkuasa. Ramai yang terkeliru seolah-olah akta di bawah 342 ini tidak lagi dikuatkuasa kerana PKP kelima ini, kita panggil PKPB.

“PKPB juga sama dengan PKP-PKP yang lain. Jadi akta ini terus berkuatkuasa. Hukuman di bawah PKPB juga tetap sama iaitu hukuman pengingkaran PKP ini ialah kompaun tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali. Statusnya sama saja, walau pun nama bertukar dari PKP ke PKPB,” jelas Ismail lagi sambil menambah bagi pemilik premis yang gagal mematuhi SOP, boleh dikenakan tindakan di bawah Akta 342 malah perniagaaan mereka boleh ditutup.

PKPB: Pergerakan dalam radius 10km ditamatkan; rentas negeri masih tidak dibenarkan – Ismail Sabri

Apabila PKP pertama menjadi PKP kedua, peraturan di bawah Akta 342 diwartakan berdasarkan tarikh permulaan dan tarikh akhir PKP tersebut. Jika diwartakan peraturan baharu di bawah Akta 342 ini, maka peraturan yang diwartakan sebelumnya adalah terbatal.

“Sebagai contoh, dulu PKP keempat diwartakan, misalnya, dalam sebuah kereta maksimum dua orang. Apabila PKP kelima diwartakan, kita masukkan dalam warta ini, penumpang dalam kereta dibolehkan empat orang. Dan oleh itu, peraturan di bawah PKP keempat yang diwartakan sebelum ini terbatal sebab kita sudah wartakan peraturan baharu dalam PKP kelima.

“Saya harap kita tak keliru dengan perkara ini, kerana seluruh negeri tertakluk dengan peraturan yang diwartakan di bawah PKP kelima. Harap rakyat patuh dengan peraturan dan SOP di bawah PKP kelima ini,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required