PKPB: Empat sekeluarga dalam sebuah kenderaan persendirian dibenarkan mulai 4 Mei – Ismail Sabri

PKPB: Empat sekeluarga dalam sebuah kenderaan persendirian dibenarkan mulai 4 Mei – Ismail Sabri

Susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) mulai esok, 4 Mei 2020, kerajaan membenarkan kenderaan persendirian membawa empat penumpang dengan syarat mestilah dari rumah dan keluarga yang sama.

Perkara ini diumumkan oleh Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menyebut kebenaran itu diberikan berikutan isu jarak sosial tidak timbul dalam kalangan keluarga dan mereka yang tinggal serumah.

“Kerajaan memutuskan membenarkan untuk kenderaan persendirian maksimum empat orang tetapi mesti daripada keluarga yang sama dan rumah yang sama.

“Namun saya percaya ada yang cuba membawa kawan dan jika didapati ingkar, prosedur operasi standard mesti dipatuhi, sesiapa yang melanggarnya akan dikenakan tindakan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Dalam masa yang sama, Ismail Sabri turut mengingatkan pihak yang telah membuat keputusan untuk beroperasi esok susulan pelaksanaan PKPB, perlu mematuhi setiap prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

“Kerajaan mengambil maklum mengenai kebimbangan orang ramai terhadap pembukaan semula sektor perniagaan dan industri apabila berlakunya pergerakan secara besar-besaran. Malah, ramai turut melahirkan kerisauan kemungkinan PKPB ini boleh menyebabkan penularan semula jangkitan COVID-19,” katanya.

Justeru, katanya rakyat disaran terus mengamalkan kawalan kendiri untuk memastikan dapat menghindarkan diri daripada wabak itu dan memutus rantaian jangkitan COVID-19

Ismail Sabri berkata rakyat juga diseru supaya memainkan peranan dan tanggungjawab bagi memastikan keselamatan diri, keluarga dan komuniti, serta mengelakkan berada di tempat awam jika tiada keperluan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required