PKP dilanjutkan dua minggu lagi, hingga 12 Mei nanti

PKP dilanjutkan dua minggu lagi, hingga 12 Mei nanti

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebentar tadi telah mengumumkan, tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Malaysia akan dilanjutkan dua minggu lagi sehingga 12 Mei. Bagi PKP fasa tiga sebelum ini, ia awalnya dijadualkan berakhir pada 28 April 2020.

Di dalam ucapannya sempena menyambut bulan Ramadan yang bermula esok, beliau menjelaskan, usaha-usaha yang telah dan sedang kita ambil ketika ini terbukti menampakkan hasil yang positif. “Jumlah kes baru sejak beberapa hari ini hanya melibatkan puluhan angka sahaja, begitu juga dengan kes positif Covid-19 yang telah pulih juga melibatkan 63.2% daripada jumlah keseluruhan pesakit yang dijangkiti setakat ini. Ini satu petanda yang baik,” jelas beliau.

Walaupun begitu, langkah-langkah semasa berkaitan PKP masih perlu diteruskan sehingga kerajaan yakin bahawa Malaysia telah berjaya membendung penularan wabak ini sepenuhnya. Dalam perkembangan yang sama, beliau juga memaklumkan kerajaan akan memberi sedikit kelonggaran terhadap pergerakan warga dalam dua situasi.

Pertama, mereka yang terkandas di kampung sebelum PKP dilaksanakan dan tidak boleh kembali ke rumah. Dan kedua, pelajar-pelajar yang terkandas di universiti masing-masing untuk pulang ke rumah atau kampung. “Beri sedikit masa. Kerajaan sedang merancang dengan teliti pergerakan dua kelompok ini bagi mengelakkan kemungkinan jangkitan,” tambah beliau. Ia juga bagi mengelakkan kesesakan jalan raya dan keadaan orang berpusu-pusu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required