Kem.Pengangkutan cadang hukuman lebih berat, mandatori bagi pemandu mabuk atau pengaruh dadah

Kem.Pengangkutan cadang hukuman lebih berat, mandatori bagi pemandu mabuk atau pengaruh dadah

Ekoran sudah banyak kes kemalangan termasuk melibatkan kemalangan maut yang disebabkan kecuaian pemandu yang berada di bawah pengaruh alkohol atau dadah, kerajaan digesa untuk mengenakan hukuman yang lebih berat bagi kesalahan tersebut.

Pada Februari lalu, kerajaan Pakatan Harapan dikatakan sedang merangka untuk meminda hukuman bagi kesalahan tersebut, termasuklah hukuman penjara 20 tahun dan denda RM100,000 jika pemandu terbabit disabit kesalahan.

Walau bagaimana pun, selepas kerajaan bertukar kepimpinan kepada Pakatan Nasional, rakyat mengharapkan pindaan hukuman tersebut tidak dilupakan. Berdasarkan respon netizen di laman media sosial, rata-ratanya mahu hukuman penjara seumur hidup bagi pemandu mabuk atau di bawah pengaruh sosial yang menyebabkan kemalangan maut.

Semalam, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, kementeriannya akan mencadangkan hukuman yang lebih berat dan mandatori bagi individu yang disabitkan kesalahan tersebut. Ujarnya, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sudah diarahkan meneliti Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987, khususnya Seksyen 41 hingga 45 akta berkenaan.

Kem.Pengangkutan cadang hukuman lebih berat, mandatori bagi pemandu mabuk atau pengaruh dadah

Selain itu katanya, nilai ambang kandungan alkohol dalam darah (BAC) sedia ada iaitu 0.08 peratus juga akan dinilai semula, sama ada ia masih relevan dengan keadaan semasa atau sebaliknya.

“Saya rasa sudah tiba masanya kita kenakan hukuman mandatori. Ini bukan perkara baharu dan negara lain sudah melaksanakannya dan ia akan dilakukan dalam tempoh terdekat. Kita akan melihat cara terbaik. Kalau perlu buat pindaan undang-undang terhadap APJ 1987, kita akan buat sebaik-baiknya,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian

Menurut Dr.Wee lagi, berkemungkinan penjara mandatori akan dikenakan ke atas pesalah terbabit dengan tempohnya akan dipertimbangkan dalam kadar bersesuaian.

“Sesetengah negara bukan sekadar denda sahaja tetapi akan lesen memandu pesalah digantung bagi suatu tempoh agak lama dan ia mungkin tak seberat mana. Kalau (pesalah) dikenakan hukuman penjara mandatori, tu akan beri kesedaran kepada individu yang berniat memandu dalam keadaan mabuk dan mereka akan berfikir dua kali (sebelum melakukan kesalahan terbabit),” katanya lagi.

Kem.Pengangkutan cadang hukuman lebih berat, mandatori bagi pemandu mabuk atau pengaruh dadah

Beliau turut menambah, tiada sebab untuk seseorang memandu dalam keadaan mabuk kerana negara kita sudah ada perkhidmatan e-hailing yang mempunyai 120,000 pemandu. Mereka sepatutnya menggunakan perkhidmatan ini.

Kelmarin, seorang anggota polis maut selepas selepas sebuah pacuan empat roda disyaki dipandu pemandu mabuk, merempuh sekatan jalan raya Op COVID-19 di Plaza Tol Kajang Selatan Lebuhraya (LEKAS), di Kajang

Koperal Safwan Muhammad Ismail, 31, disahkan meninggal dunia di lokasi akibat cedera parah di kepala dan badan selepas dihempap kenderaan pacuan empat roda Toyota Hilux dipandu seorang lelaki disyaki di bawah pengaruh alkohol.

Susulan peristiwa sedih itu, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador turut mengharapkan agar pemandu mabuk yang menyebabkan kemalangan maut dikenakan hukuman maksimum.

Mengikut Seksyen 41, Akta Pengangkutan Jalan 1987, individu yang didapati bersalah memandu dalam keadaan mabuk dan secara berbahaya sehingga menyebabkan kematian boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda tidak melebihi RM20,000.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required