PKP: Sarawak masih larang pergerakan antara daerah

PKP: Sarawak masih larang pergerakan antara daerah

Walau pun kerajaan pusat telah memberikan kebenaran untuk orang ramai melakukan pergerakan antara daerah dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang dilaksanakan sehingga 9 Jun ini, namun harus diingatkan, perkara ini masih menjadi larangan di Sarawak.

Menurut Timbalan Ketua Menterinya, Datuk Amar Douglas Uggah Embas, berikutan keputusan itu, orang ramai masih perlu memohon kebenaran polis untuk pergerakan antara daerah. Malahan katanya, pihak polis juga akan terus mengadakan sekatan jalan raya di sempadan daerah.

“Langkah itu diambil untuk meminimumkan pergerakan orang ramai dari kawasan zon merah dan kuning ke zon hijau. Berhubung isu yang tular di media sosial yang mengatakan bahawa untuk pergerakan rentas sempadan di Sarawak, tidak perlu untuk memohon permit perjalanan daripada polis adalah tidak benar.

PKP: Sarawak masih larang pergerakan antara daerah

“Untuk situasi di Sarawak, larangan pergerakan antara daerah adalah masih kekal,” katanya seperti dilaporkan oleh Berita Harian.

Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Aidi Ismail, pula berkata Sarawak diberi pengecualian dalam PKPB apabila pergerakan antara daerah dikawal dan masih memerlukan kebenaran polis.

“Arahan sudah dikeluarkan kepada semua Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di negeri ini untuk menyelaraskan keputusan JPBN yang masih mengekalkan larangan pergerakan antara daerah.

Ia berikutan kekeliruan orang ramai apabila timbul dakwaan di media sosial baru-baru ini mengenai ada IPD atau balai polis yang menampal notis di pintu memaklumkan semua pergerakan dalam Sarawak tidak memerlukan surat kebenaran daripada polis,” jelasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required