UMW Toyota mulakan operasi pemasangan kenderaan

UMW Toyota mulakan operasi pemasangan kenderaan

Assembly Services Sdn Bhd (ASSB) yang merupakan sebuah anak syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd yang terlibat di dalam pemasangan dan pengeluaran kenderaan Toyota telah menyambung semula operasinya bermula 11 Mei 2020.

Ini susulan kepada kebenaran yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Selangor berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang diumumkan pada 4 Mei 2020, setelah syarikat menghentikan operasinya sejak 18 Mac lalu sebaik sahaja Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

“Kami sangat berterima kasih kepada Kerajaan Negeri Selangor di atas keputusan untuk melaksanakan PKPB dengan perincian khusus seperti ini. Dengan penyambungan semula operasi, kami berharap akan dapat membantu merancakkan semula ekonomi serta meningkatkan momentum industri automotif dan perniagaan,” jelas Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K.

UMW Toyota mulakan operasi pemasangan kenderaan

Sama seperti semua syarikat yang dibenarkan menyambung semula operasi dalam kapasiti penuh, prosedur operasi standard (SOP) yang ketat akan diamalkan. ASSB akan patuh sepenuhnya kepada semua SOP berkenaan demi menjaga kesihatan dan keselamatan kira-kira 2,000 pekerja yang bertugas di kilang-kilangnya.

Antara SOP yang dimaksudkan ialah mengekalkan jarak satu meter antara pekerja; pemeriksaan suhu badan dengan kerap; langkah pencegahan menggunakan cecair sanitasi dan topeng muka; serta pembasmian kuman di premis tiga kali sehari. Jika ada keperluan, tempoh bekerja serta aliran tugas juga akan diubah untuk mewujudkan persekitaran yang lebih selamat.

“Toyota Motor Corporation (TMC) juga sangat serius dalam menyediakan suasana yang selamat dan sihat bagi semua pekerja. ASSB boleh memanfaatkan nasihat serta amalan kesihatan terbaik daripada TMC berkaitan langkah-langkah tambahan yang boleh diambil untuk situasi operasi di negeri Selangor ini,” ujar Timbalan Pengerusi UMW Toyota Motor, Akio Takeyama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required