Audi RS6 Avant Wheelsandmore – 1,010 hp/1,250 Nm!

Audi RS6 Avant Wheelsandmore – 1,010 hp/1,250 Nm!

Audi RS6 Avant, dalam spesifikasi standard sekalipun boleh kita anggap sebagai sebuah model yang tak masuk akal – sebuah wagon selalunya disifatkan sebagai kereta keluarga yang cukup praktikal, tetapi ia keluar dari bilik pameran dengan bekalan kuasa 600 PS/800 Nm.

Namun, masih lagi ada ‘orang gila’ yang merasakan kuasa tersebut masih lagi tidak cukup dan memilih untuk membeli model yang sudah ditingkat taraf, dari Mansory misalnya yang mampu menghasilkan kuasa setinggi 740 PS/1,000 Nm. Tapi, kalau ada lagi yang rasa tak cukup, mungkin boleh memilih pakej ubahsuai Stage V dari Wheelsandmore untuk Audi RS6 Avant ini, yang meledakkan kuasa keseluruhan 1,010 hp dan tork maksima 1,250 Nm!

Bagi mengekstrak lebih kuasa dari enjin 4.0 liter V8 TFSI dengan dua pengecas turbo berkenaan, pelbagai ubahsuai yang dibuat Wheelsandmore. Sudah tentu, pengecas turbo standard pada enjin tersebut ditingkat taraf dengan penggunaan kipas turbin dan kipas pemampat yang lebih besar bagi menyuap udara yang lebih banyak ke kebuk pembakaran.

Sistem kemasukan turut diubahsuai dengan manifold serta kit penapis udara F1, manakala sistem ekzos pula ditingkattaraf dengan penggunaan set lengkap baharu yang terdiri dari ekzos Capristo dengan sistem injap dan tiub premuffler, silencer tengah serta downpipe jenis catless. Ubahsuai pada enjin ini disempurnakan dengan talaan semula pada kotak komputer enjin.

Audi RS6 Avant Wheelsandmore – 1,010 hp/1,250 Nm!

Sistem transmisi Audi RS6 Avant ini masih mengekalkan kotak gear lapan-kelajuan tiptronic automatik, dan kuasa dari enjin akan diagihkan ke kesemua roda menerusi sistem pacuan semua roda Audi Quattro.

Bagi membolehkan kereta ini masih boleh menangani kuasa yang meningkat secara mendadak ini, Wheelsandmore turut menawarkan tingkat taraf sistem suspensi. Kelengkapan yang boleh dipilih adalah set suspensi boleh laras sepenuhnya Variant 4 yang dihasilkan oleh KW Suspension.

Wheelsandmore tidak menawarkan sebarang ubahsuai kosmetik untuk bahagian luaran dan dalaman Audi RS6 Avant ini. Namun mereka tetap menyajikan pelbagai set rim ‘3-piece’ dengan diameter 22 inci dan lebar 10.5-inci di hadapan/ 11.5-inci di belakang. Pembeli turut boleh mendapatkan set rim ini sekali dengan tayar Continental Sport Contact 6 bersama pilihan saiz 285/30/R22 atau 295/30/R22 untuk hadapan dan 335/25/R22 untuk belakang.

Untuk pakej prestasi, kit Stage V ini dijual pada harga 41,933 euro (RM196k). Wheelsandmore turut menawarkan pakej-pakej peningkatan kuasa yang lebih ‘mampu milik’ bermula dari Stage 1 yang mampu menjana 710 hp/920 Nm dengan harga 2,100 euro (RM9.8k). Untuk rim pula, ia dijual pada harga bermula 2,435 euro (RM11.4k) sehingga set lengkap yang berharga 12,597 euro (RM59k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required