Volvo S60 T8 Twin Engine CKD 2020 – tonton secara langsung pelancarannya ke pasaran tempatan di sini

Seperti yang telah dijanjikan minggu lalu, hari ini Volvo Cars Malaysia (VCM) akan mendedahkan sedan S60 T8 yang telah pun dihasilkan secara pemasangan tempatan (CKD). Dan berita baik untuk anda ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini, majlis pendedahan tersebut boleh ditonton secara langsung menerusi laman facebook VCM, dan telah kami letakkan di atas artikel ini.

Seperti model-model Volvo lain, model S60 generasi baharu ini terlebih dahulu masuk ke pasaran Malaysia pada hujung tahun lalu dalam versi diimport sepenuhnya (CBU). Sebelum ini, kami telah pun diberitahu bahawa spesifikasi dan juga harga untuk model yang dipasang di kilang Volvo di Shah Alam ini tidak berubah dari unit-unit yang diimport sebelum ini. Untuk mengesahkannya, sama-sama kita tonton siaran langsung tersebut.

S60 T8 Twin Engine AWD ini dijana oleh unit janakuasa hibrid petrol elektrik yang terdiri daripada enjin petrol 2.0 liter empat silinder turbo bersama supercharge Drive-E berkuasa 320 hp dan tork maksima 400 Nm, serta unit crankshaft-integrated starter/generator (CISG) dan transmisi automatik lapan kelajuan Aisin AW TG-81SD.

Volvo S60 T8 Twin Engine CKD 2020 – tonton secara langsung pelancarannya ke pasaran tempatan di sini

Enjin pembakaran dalaman tersebut menyampaikan kuasa ke roda hadapan, sementara motor elektrik 87 hp/240 Nm pula digunakan untuk kuasa kepada roda belakang, sekaligus memberikan pacuan semua roda dan kuasa keseluruhan 407 hp dan tork maksima 640 Nm. Untuk prestasi, S60 T8 boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 4.4 saat, mencecah kelajuan maksimum 250 km/j dan penggunaan bahan api 2.0l/100 km.

Motor elektrik ini mendapat kuasa daripada bateri lithium ion 11.6 kWh yang diletakkan di bahagian tengah kenderaan dan mampu memberikan jarak gerak menggunakan elektrik sahaja 49 km. Model sedan juga datang dengan pengecas 3.7 kW yang boleh digunakan dengan sambungan Type 2 di stesen pengecas – mengambil masa sekitar tiga jam untuk penuh.

Kita menerima S60 dalam versi R-Design, oleh itu ia dilengkapi termasuk Dynamic Chassis dengan penyerap hentak pasif, pakej penggayaan R-Design, rim aloi 19 inci, sistem infotainmen Sensus Connect, panel instrumen digital 12.3 inci, head-up display, pendingin hawa kawalan dua zon dan pelbagai sistem keselamatan dan bantuan pemandu lain.

GALERI: S60 T8 R-Design (CBU)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required