PKPB: Polis mula kompaun individu langgar SOP

PKPB: Polis mula kompaun individu langgar SOP

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan mulai semalam, sudah tiada lagi nasihat dan amaran, sebaliknya polis mula mengambil tindakan undang-undang terhadap individu yang melanggar peraturan dan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Menurut beliau, polis akan mengambil tindakan lebih tegas selepas ini jika orang ramai masih berdegil melanggar peraturan PKPB, termasuk menghadapkan mereka ke mahkamah.

“Bermula semalam, polis mula mengeluarkan kompaun. Setakat ini, mungkin belum ada yang dihadapkan ke mahkamah, tapi selepas ini akan ada jika didapati melanggar SOP PKPB. Jangan ada anggapan polis akan biar saja pelanggaran ini tanpa tindakan undang-undang.

“Saya harap semua orang akan patuh pada setiap peraturan dan SOP yang dikeluarkan kerajaan. Jangan ambil kesempatan daripada tindakan awal polis yang hanya beri nasihat dan amaran,”katanya seperti dilaporkan oleh Berita Harian.

Semalam, seramai 142 individu ditahan polis semalam atas kesalahan melanggar SOP dan daripada jumlah itu, 15 individu dikompaun. Selain tempat tumpuan ramai termasuk pasaraya, pasukan Operasi Pematuhan PKPB juga turut memeriksa 26,558 kenderaan persendirian dan 2,945 kenderaan awam

“Semua pihak diingatkan supaya mengikuti SOP dan peraturan yang ditetapkan. Kerjasama dan kawalan kendiri anda semua amat penting dalam memerangi pandemik COVID-19,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required