Perodua Kancil moden dalam imej render — ada gaya?

Perodua Kancil moden dalam imej <em>render</em> — ada gaya?

Ogos tahun lalu, usia Perodua Kancil dah masuk 25 tahun. Ia pertama kali masuk ke pasaran tempatan sebagai sebuah pilihan kereta kompak mampu milik pada tahun 1994. Menjelang April 2003, sebanyak 500,000 unit telah keluarkan dalam dua generasi kewujudannya, sebelum ia diganti dengan model Viva.

Kalau Kancil masih ada, bagaimana agaknya rupa dia sekarang ini? Theophilus Chin ada cadangan untuk itu. Dengan asal-usul Kancil daripada Daihatsu Mira, Theo menghasilkan satu rekaan render terbaru dan membayangkannya sebagai sebuah kereta yang lebih moden – dengan elemen rekaan yang dipinjam daripada model-model terkini daripada Daihatsu sendiri.

Ia kekal sebagai sebuah kei car, tetapi dengan lekuk dan garis badan yang lebih ringkas. Di belakang, pada tiang C, ia menampilkan rekaan yang lebih melengkung berbanding rekaan bersegi, ada iras daripada model generasi pertama Myvi/Sirion dulu. Bahagian lampu pula dijadika lebih ringkas dan bersih, pada kedudukan yang lebih rendah tak jauh dari bampar. Profil rekaan keseluruhannya juga diringkaskan; dengan garis di bahagian bawah pintunya.

Perodua Kancil moden dalam imej <em>render</em> — ada gaya?

Dari segi penampilan yang boleh dilihat dari rekaan ini, jelas ia menonjolkan Kancil sebagai sebuah kereta kompak yang mementingkan perihal kos. Roda yang digunakan di sini pun hanya dari jenis besi dengan penutup plastik. Berat bagi Kancil moden ini juga dibayangkan berada sedikit melebihi 900 kg jika dibandingkan dengan model asal – disumbang oleh penggunaan lapis logam yang lebih tebal serta kelengkapan keselamatan seperti beg udara, ABS dan kawalan kestabilan.

Ini akan menjadikannya lebih berat daripada Axia, walaupun dengan ukuran dimensi yang lebih kecil – Kancil moden ini dibayangkan mempunyai ukuran 3,540 mm panjang dengan 2,420 mm jarak antara roda, 1,641 mm lebar dan 1,489 mm tinggi.

Sebagai perbandingan, ukuran Axia pula seperti berikut; 3,640 mm panjang dengan 2,455 mm jarak antara roda, 1,620 mm lebar (Kancil ini 21 mm lebih lebar) dan 1,510 mm tinggi. Penggayaannya juga nampak lebih menarik daripada model gantiannya ketika ini, apa lagi kalau bukan Axia. Wajah depannya bagaimanapun masih kekal dengan rupa Kancil sebelum ini.

Model untuk spesifikasi sekolah memandu juga ada dihasilkan oleh Theo. Ini boleh dikesan dengan penggunaan perumah cermin sisi dan bampar yang tidak diwarnakan ikut warna badan, dan menggunakan tingkap manual. Tak ada stereng kuasa dan sistem kunci sentral. Kalau betul model ini boleh dihasilkan, ada harapan harganya lebih rendah dari RM25,000?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required