Volvo mula hadkan kelajuan maksima 180 km/j pada semua model baharu bagi kurangkan kadar kematian

Volvo mula hadkan kelajuan maksima 180 km/j pada semua model baharu bagi kurangkan kadar kematian

Selain dari terkenal dengan keselamatan, prestasi yang dibekalkan oleh enjin Drive-E Volvo terutamanya dalam varian T6 dan T8 yang menggunakan pengecas turbo dan supercharger serentak sememangnya mengujakan. Namun, sekali lagi berbalik kepada faktor keselamatan, jenama Sweden tersebut kini mengotakan janjinya untuk mengehadkan secara elektronik kelajuan semua model mereka kepada 180 km/j sahaja.

Menurut Volvo dalam pengumuman yang telah pun dibuat pada Mac tahun lalu ini, langkah yang diambil tersebut adalah selaras dengan sasaran mereka untuk mengurangkan kecederaan ketika kemalangan dan tidak mahu sebarang kehilangan nyawa berlaku dalam kereta mereka, kerana kelajuan merupakan salah satu penyebabnya.

Volvo turut menegaskan, walaupun langkah ini dipersoalkan oleh pemerhati-pemerhati dalam industri dan mungkin akan kehilangan pelanggan berpotensi, ia akan terus dibuat kerana mereka percaya ini adalah salah satu cara untuk menyelamatkan banyak nyawa.

Volvo mula hadkan kelajuan maksima 180 km/j pada semua model baharu bagi kurangkan kadar kematian

Selain dari had laju ini, setiap model baharu Volvo juga kini hadir dengan kunci kereta yang digelar Care Key. Dengan kunci tersebut, pemilik boleh mengehadkan lagi kelajuan pada kereta berkenaan jika ia dipandu oleh orang yang kurang berpengalaman – misalnya ketika ia dipinjamkan kepada anak atau ahli keluarga lain dan juga rakan-rakan.

“Masalah dengan kelajuan ini adalah pada kelajuan-kelajuan tertentu, teknologi dalam kereta dan rekaan infrastruktur pintar sudah tidak cukup untuk mengelakkan kecederaan teruk dan kehilangan nyawa sekiranya kemalangan berlaku.”

“Ini sebabnya mengapa had laju diwartakan di kebanyakkan negara barat, namun kereta masih boleh dipandu laju di mana-mana dan menjadi sebab biasa jika berlaku kemalangan jiwa dalam trafik. Berjuta orang masih menerima saman laju setiap tahun,” jelas Volvo dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Volvo mula hadkan kelajuan maksima 180 km/j pada semua model baharu bagi kurangkan kadar kematian

Volvo turut memetik bahawa masyarakat mempunyai pengetahuan yang rendah berkenaan bahaya memandu laju. Ini membuatkan mereka selalu memandu terlalu laju, atau tidak dapat mengadaptasi kelajuan tersebut berdasarkan keadaan trafik semasa.

“Kami percaya bahawa pengeluar kereta mempunyai tanggungjawab untuk bantu meningkatkan keselamatan trafik,” kata ketua Pusat Keselamatan Volvo Cars, Malin Ekholm.

“Teknologi pengehad kelajuan kami, dan dialog di mana ia bermula, sesuai dengan pemikiran tersebut. Mengehadkan kelajuan dan Care Key akan membantu masyarakat reflek dan sedar bahawa kelajuan adalah bahaya, dalam masa yang sama memberikan ketenangan jiwa dan menyokong sikap ketika memandu yang lebih baik,” tambahnya.

Jadi adakah usaha ini akan turut dijalankan di Malaysia? Menurut Volvo Cars Malaysia, antara model terawal yang akan menerapkan fungsi tersebut adalah sedan S60 T8 Twin Engine R-Design versi pemasangan tempatan (CKD) yang baharu sahaja diperkenalkan minggu ini. Namun jika anda belinya sekarang, anda masih akan menerima S60 yang boleh mencapai kelajuan 250 km/j, kerana ia hanya mula diadaptasi pada versi-versi kumpulan pemasangan berikutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required