Institut memandu kembali beroperasi hari ini – JPJ

Institut memandu kembali beroperasi hari ini – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan sektor Latihan dan Pengujian Pemandu kembali beroperasi mulai hari ini, 1 Jun 2020. Ini bermakna Institut Memandu dan proses melesenkan pemandu oleh JPJ kembali dilaksanakan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dengan waktu operasinya dari jam 8 pagi hingga 4 petang.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan, JPJ memaklumkan, perkhidmatan yang dibenarkan adalah merangkumi perkhidmatan latihan pemanduan kurikulum pendidikan pemandu, perkhidmatan praujian pemanduan, perkhidmatan ujian teori dan praktikal (litar dan jalan raya) serta perkhidmatan ujian undang-undang berkomputer di pusat ujian yang diiktiraf JPJ.

Walau bagaimana pun, dalam masa yang sama, JPJ juga menetapkan Prosedur Operasi Standard (SOP) selaras dengan ketetapan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) seperti pemeriksaan suhu badan, proses nyahkuman di luar dan dalam kenderaan pada setiap masa, sebelum dan selepas digunakan serta memastikan kapasiti dan aturan tempat duduk terkawal.

Malahan orang ramai diingatkan agar mematuhi segala arahan yang dikeluarkan dan mengamalkan norma baharu seperti penjarakan sosial, menjaga kebersihan dan memakai penutup hidung dan mulut.

Semalam, dalam sidang media harian, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut berkata, kerajaan sebelum ini menerima rayuan daripada institut memandu dan latihan untuk memulakan operasi dalam tempoh PKPB.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required