PKPB: MPV dibenarkan membawa enam penumpang, kereta kekal dengan empat penumpang sahaja

PKPB: MPV dibenarkan membawa enam penumpang, kereta kekal dengan empat penumpang sahaja

Kerajaan telah memutuskan untuk bersetuju membenarkan kenderaan persendirian membawa sehingga enam penumpang daripada satu keluarga dan rumah yang sama, sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Menurut Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kebenaran itu tertakluk kepada kapasiti penumpang bagi kenderaan berkenaan seperti kenderaan pelbagai guna (MPV).

Bagaimanapun, beliau menegaskan kebenaran itu hanya akan berkuat kuasa selepas peraturan sedia yang hanya membenarkan empat penumpang dalam satu kenderaan, dipinda dan diwartakan.

“Kita bersetuju untuk benarkan jumlah penumpang mengikut kapasiti kenderaan, seperti MPV boleh memuatkan enam penumpang dan itu kita benarkan. Namun, saya tidak pasti sama ada akta dan peraturan sedia ada sudah dipinda dan diwartakan. Jika sudah diwarta, maknanya kenderaan seperti MPV boleh bawa enam penumpang, tapi kereta biasa kekal empat penumpang sahaja.

“Jika ada yang bawa lebih empat penumpang, misalnya ada bayi bersama yang menjadikannya lima penumpang dalam satu perjalanan, saya yakin polis akan menggunakan budi bicara dengan adil,” katanya seperti dilaporkan oleh Berita Harian.

Mulai 4 Mei lalu, kerajaan membenarkan kenderaan persendirian membawa empat penumpang dengan syarat mestilah dari rumah dan keluarga yang sama. Menurut Ismail Sabri, kebenaran itu diberikan berikutan isu jarak sosial tidak timbul dalam kalangan keluarga dan mereka yang tinggal serumah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required