Perodua sokong inisiatif kerajaan bantu industri automotif dalam berhadapan cabaran akibat COVID-19

Perodua sokong inisiatif kerajaan bantu industri automotif dalam berhadapan cabaran akibat COVID-19

Akibat wabak pandamik COVID-19 yang menyerang seantero dunia, boleh dikatakan hampir kesemua industri perniagaan turut terjejas, malah ada juga syarikat gergasi yang sukar untuk bertahan lagi. Malah Malaysia juga tidak terlepas daripada berhadapan cabaran kesukaran ini.

Justeru, kerajaan Malaysia ditagih untuk terus membantu industri-industri di negara ini agar dapat terus bernyawa. Begitu juga dengan industri automotif yang mencatatkan prestasi agak mendukacitakan ekoran terpaksa berhentikan operasi perniagaan susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan sejak 18 Marc lalu.

Pada 10 April lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan, beberapa sektor tambahan akan dibenarkan untuk memulakan operasi mereka bertujuan untuk menggerakkan ekonomi negara, ini termasuklah industri automotif. Kini, kilang pengeluaran dan pusat jualan kenderaan juga telah kembali beroperasi.

Walau bagaimana pun, hasil kajian Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) baru-baru ini yang menjangka jumlah jualan keseluruhan industri (TIV) bagi tahun ini akan menurun sebanyak 28% menjelang akhir 2020.

Perodua sokong inisiatif kerajaan bantu industri automotif dalam berhadapan cabaran akibat COVID-19

Oleh yang demikian, MARii dan juga Persatuan Automotif Malaysia (MAA) turut mengharapkan agar kerajaan bersedia untuk membantu industri automotif. Perkara ini turut menerima sokongan daripada pemain industri, termasuk yang disuarakan oleh Perodua.

“Perodua menyokong sepenuhnya matlamat kerajaan untuk memperkukuh industri automotif Malaysia pada masa yang sukar ini, dan pelbagai inisiatif yang dikemukakan untuk mencapai matlamat tersebut,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

Sambungnya lagi, “Sebagai pengeluar kenderaan terbesar di Malaysia dari segi jumlah, kami rela dan bersedia untuk bekerjasama dengan kerajaan untuk mengekalkan kemampanan industri dalam masa yang sukar ini.”

Insentif-insentif yang disebutkan MARii adalah untuk merangsang jualan kenderaan termasuk pengecualian sementara bayaran pendahuluan, pengurangan kadar faedah pinjaman dan subsidi bersama antara pengeluar kenderaan dan kerajaan bagi cukai jalan dan insurans untuk jangka masa terhad.

Perodua sokong inisiatif kerajaan bantu industri automotif dalam berhadapan cabaran akibat COVID-19

“Sesungguhnya ini masa yang mencabar bagi semua. Namun Perodua yakin bahawa dengan kerjasama kerajaan, industri automotif bersama dengan ekosistem pembekal dan pengedar akan berjaya mengharungi masa sukar ini bersama,” kata Dato’ Zainal.

Perodua berjaya menjual 52,920 kenderaan dalam lima bulan pertama 2020, menguasai 41% pasaran berbanding TIV yang dianggarkan sebanyak 129,401 unit setakat tahun ini (YTD). Dengan kandungan tempatan melebihi 90% bagi seluruh barisan modelnya, Perodua telah membelanjakan RM5.4 bilion tahun lepas untuk membeli komponen daripada pembekal tempatan.

“Perodua juga memainkan peranannya untuk menyokong ekosistem pembekal dan pengedarnya. Selain komitmen jumlah, kami membantu dan menyokong mereka melalui pelaburan dan pembelian dahulu, jangka masa kredit yang lebih lama serta pelbagai inisiatif transformasi dan program pembangunan,” kata Dato’ Zainal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required