Rapid Rail tarik balik arahan henti penjarakan sosial dalam tren sejurus selepas ditegur oleh Ismail Sabri

Rapid Rail tarik balik arahan henti penjarakan sosial dalam tren sejurus selepas ditegur oleh Ismail Sabri

Setelah ditegur kerana sewenang-wenangnya memberikan arahan agar amalan penjarakan sosial dihentikan bermula esok di semua tren kendaliannya oleh Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, pengendali perkhidmatan rel Rapid KL, Rapid Rail Sdn Bhd akur dengan teguran tersebut dan menarik balik apa yang telah diumumkan pagi tadi.

Menurut kenyataan yang baru sahaja dikeluarkan, mereka akan meneruskan polisi penjarakan sosial sehingga kerajaan menetapkan keputusan baharu.

“Sehubungan itu, kami menyeru kepada semua penumpang yang akan kembali bekerja pada 10 Jun supaya mematuhi polisi yang telah ditetapkan dan sentiasa memberi kerjasama dengan pasukan Rapid KL yang bertugas di stesen.

“Pengguna diminta merancang perjalanan memandangkan bilangan penumpang akan bertambah. Kami amat menghargai komen dan pandangan rakyat Malaysia mengenai operasi perkhidmatan rel bandar,” tulis kenyataan berkenaan.

Pagi tadi syarikat tersebut mengumumkan bahawa peraturan berhubung penjarakan sosial di dalam tren kendaliannya seperti Transit Aliran Ringan (LRT), Transit Aliran Massa (MRT) dan Monorel dan stesen-stesen akan ditamatkan mulai 10 Jun 2020.

Menurut Rapid Rail, arahan itu dibuat sejajar dengan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang dikeluarkan oleh Kementerian Pengangkutan untuk Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), yang mana membenarkan kapasiti 100% kepada semua perkhidmatan rel kecuali ETS dan KTM Intercity.

Walau bagaimanapun, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegur syarikat tersebut pada sidang media hariannya tadi dengan menegaskan bahawa syarikat pengendali itu sepatutnya membuat permohonan terlebih dahulu kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) sebelum membuat keputusan penting berkenaan.

Rapid Rail tarik balik arahan henti penjarakan sosial dalam tren sejurus selepas ditegur oleh Ismail Sabri

Menurut beliau, Rapid Rail tiada kuasa untuk mengubah dasar yang ditetapkan oleh kerajaan walaupun beliau mengakui SOP penjarakan sosial akan menjejaskan bilangan penumpang ke dalam pengangkutan awam itu.

“Rapid Rail ini tidak ada kuasa untuk mengubah dasar atau peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan. Apabila kerajaan menetapkan perlu ada penjarakan sosial dalam mana-mana tempat, mereka tidak boleh sewenang-wenangnya ikut apa yang dibuat oleh kerajaan.

“Kalau mereka nak buat sebarang perubahan, mereka perlu memohon kepada MKN untuk membuat perubahan. Bukan tiba-tiba umum apa yang mereka rasakan perlu umum,” ujar menteri berkenaan dan menambah apa yang dilakukan itu adalah salah dan tidak mendapat persetujuan terlebih dahulu daripada Mesyuarat Khas Menteri-menteri dan MKN.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required