PKPP: Tiada lagi penjarakan sosial dalam perkhidmatan tren, di stesen kendalian Rapid KL

PKPP: Tiada lagi penjarakan sosial dalam perkhidmatan tren, di stesen kendalian Rapid KL

Mulai esok, Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) bakal dilaksanakan sehinggalah 31 Ogos 2020. Susulan dengan PKPP, Rapid Rail Sdn Bhd, pengendali perkhidmatan rel Rapid KL, telah mengumumkan semua perkhidmatan rel di bawah kendaliannya akan beroperasi 100% kecuali ETS dan KTM Intercity.

Menurut CEO Rapid Rail, Abdul Hadi Amran, selain itu, peraturan berhubung penjarakan sosial di dalam tren dan stesen-stesen juga ditamatkan mulai 10 Jun 2020.

“Langkah yang diambil itu adalah adalah sejajar dengan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang dikeluarkan oleh Kementerian Pengangkutan untuk PKPP, yang mana membenarkan kapasiti 100% kepada semua perkhidmatan rel kecuali ETS dan KTM Intercity.


“Bermula 10 Jun 2020 di bawah PKPP, perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya, LRT Ampang/Sri Petaling, MRT Laluan Sungai Buloh – Kajang dan Laluan Monorel, akan menamatkan arahan penjarakan sosial di dalam tren. Tanda-tanda penjarakan sosial di dalam tren dan stesen sudah pun dikeluarkan,” katanya menerusi kenyataan yang disiarkan di Facebook rasmi syarikat ini.

Tambahnya lagi, walau bagaimana pun, pihaknya akan meneruskan prosedur keselamatan dan kesihatan sedia ada.

“Rapid Rail menyeru dan berharap semua pengguna tetap mendisiplinkan diri untuk mematuhi norma baharu dalam penggunaan perkhidmatan pengangkutan awam bagi memastikan usaha gigih kita mencegah penularan COVID-19 terus berkesan.

PKPP: Tiada lagi penjarakan sosial dalam perkhidmatan tren, di stesen kendalian Rapid KL

“Ini termasuklah pengambilan suhu pekerja dan penumpang. Para pekerja atau penumpang yang mempunyai suhu melebihi 37.5 darjah Celsius tidak akan dibenarkan masuk dan dinasihatkan untuk mendapatkan pemeriksaan perubatan dengan segera. Begitu juga dengan pemakaian topeng muka dan hidung adalah wajib kepada semua pekerja dan penumpang semasa berada di dalam sistem pengangkutan awam.

“Selain itu, penggunaan cecair pembasmi kuman hand sanitiser digalakkan. Bukan itu sahaja, kami juga menggalakkan transaksi bukan tunai seperti pas bulanan atau kad Touch N Go,” jelasnya lagi.

Abdul Hadi turut menambah, penumpang juga digalakkan untuk memuat turun, menggunakan aplikasi MySejahtera serta mengimbas QR kod dan menggunakan hand sanitiser yang disediakan di kawasan stesen.

PKPP: Tiada lagi penjarakan sosial dalam perkhidmatan tren, di stesen kendalian Rapid KL

Rapid Rail dijangka mampu meningkatkan kembali jumlah keseluruhan penumpang Rapid Rail kepada 750,000 sehari, berbanding dengan di bawah 200,000 sehari ketika arahan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dijalankan.

Pada 5 Jun lalu, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (#PENJANA), di mana salah satu inisiatif yang dilaksanakan ialah memperkenalkan program MY30 iaitu pas perjalanan tanpa had bagi mengurangkan kos perbelanjaan harian rakyat yang menggunakan pengangkutan awam terutamanya ke tempat kerja.

Pas perjalanan berharga RM30 sebulan ini adalah untuk orang ramai yang menggunakan pengangkutan awam di bawah seliaan Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) di Lembah Klang termasuk perkhidmatan Aliran Transit Ringan (LRT), Transit Aliran Massa (MRT), bas Rapid KL dan KL Monorel. Inisiatif ini terbuka kepada semua warganegara dan akan berkuatkuasa selama enam bulan bermula 15 Jun 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required