MIROS nasihati pengguna jalan raya yang rentas negeri bersabar dan berhemah ketika memandu

MIROS nasihati pengguna jalan raya yang rentas negeri bersabar dan berhemah ketika memandu

Hari ini, 10 Jun 2020, bermulalah pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang berlangsung sehingga 31 Ogos ini. Banyak kelonggaran pergerakan telah dibenarkan termasuklah merentas negeri. Pastinya ramai yang mengambil kesempatan ini untuk pulang ke kampung halaman selepas lama tidak bertemu dengan keluarga tercinta.

Bagi mereka yang melakukan perjalanan merentas negeri, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) menasihatkan agar bersabar dan memandu secara berhemah bagi mengelakkan tekanan sepanjang berada di jalan raya.

Menurut Ketua Pengarahnya, Dr Khairil Anwar Abu Kassim, pihaknya menjangkakan rakyat akan berpusu-pusu memandu merentas negeri susulan pelaksanaan PKPP. Walau bagaimana pun, keadaan itu dibimbangi memberi tekanan kepada pemandu akibat memandu dalam kesesakan lalu lintas.

MIROS nasihati pengguna jalan raya yang rentas negeri bersabar dan berhemah ketika memandu

“Oleh itu, pemandu diingatkan untuk peka dan mempraktikkan cara pemanduan yang selamat dan juga memastikan langkah persediaan sebelum memulakan perjalanan jauh. Patuhi had laju dan jangan lupa untuk sentiasa pakai tali pinggang keselamatan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Tambahnya lagi, MIROS turut meramalkan bilangan kemalangan jalan raya akan meningkat apabila aktiviti merentas negeri dibenarkan secara menyeluruh dan tanpa sekatan berbanding tempoh PKP sebelum ini.

Katanya, ini kerana bilangan kenderaan di atas jalan raya dijangka akan meningkat secara mendadak untuk balik kampung dan pulang beraya memandangkan Syawal belum berakhir sehingga 22 Jun nanti.

“Sehubungan itu, MIROS mencadangkan beberapa langkah yang dapat dilakukan untuk mengelakkan berlakunya kemalangan jalan raya antaranya pemandu utama perlu mendapatkan rehat yang mencukupi sebelum melakukan perjalanan jauh.

MIROS nasihati pengguna jalan raya yang rentas negeri bersabar dan berhemah ketika memandu

“Perjalanan pada waktu malam amat tidak digalakkan memandangkan badan kita tidak dilatih untuk memandu pada masa itu. Dikhuatiri pemandu akan rasa mengantuk dan lebih senang untuk terlelap ketika memandu dan gejala ‘microsleep’ ini sering kali menyumbang kepada kemalangan jalan raya,” katanya.

Beliau berkata, kebanyakan pengguna jalan raya di negara ini juga gemar menggunakan motosikal sebagai kenderaan alternatif bagi mengelak daripada kesesakan lalu lintas, sekali gus mengurangkan penggunaan masa di atas jalan raya.

Bagaimanapun katanya, penunggang motosikal lebih terdedah kepada bahaya berbanding pengguna kenderaan yang lain.

MIROS nasihati pengguna jalan raya yang rentas negeri bersabar dan berhemah ketika memandu

“Justeru, pemakaian yang bersesuaian seperti vest pemantul cahaya ketika menunggang motosikal wajib dipakai untuk memastikan mereka dapat dilihat pengguna jalan raya yang lain,” katanya.

Sementara itu beliau berkata, berdasarkan analisis MIROS terhadap data kemalangan jalan raya sepanjang tiga fasa PKP oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendapati bilangan kematian akibat kemalangan jalan raya menunjukkan penurunan daripada purata pada hari biasa iaitu 17 kes kematian kepada lima kes sepanjang PKP.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, 73% kematian akibat kemalangan jalan raya membabitkan penunggang motosikal dan 95% kemalangan berlaku di jalan persekutuan, jalan bandaran dan jalan luar bandar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required