Kerajaan tak mansuh harga siling petrol RON 95 dan diesel, harga maksima masih dikawal – KPDNHEP

Kerajaan tak mansuh harga siling petrol RON 95 dan diesel, harga maksima masih dikawal – KPDNHEP

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Alexander Nanta Linggi menafikan apa yang dilaporkan oleh media sebelum ini bahawa perintah harga siling bagi minyak petrol dan diesel telah dibatalkan. Dalam laporan oleh Bernama, menteri berkenaan berharap agar orang ramai tidak membuat kenyataan mengelirukan mengenai perkara itu yang hanya akan menimbulkan salah faham.

“Tidak, tidak … jangan salah faham. Kami tidak menarik balik harga siling itu, dasar itu masih sama,” katanya untuk menjelaskan Warta Kerajaaan berkenaan Perintah Kawalan Harga dan Antipencatutan (Penentuan Harga Runcit Maksimum bagi Petrol dan Diesel) (No 8) (Pembatalan) 2020 tersebut yang dikatakan telah membatalkan perintah harga siling bahan api berkenaan.

“Sejak 30 Mac 2017, harga jualan runcit petrol dan diesel ditetapkan secara mingguan dan dikuatkuasakan oleh KPDNHEP melalui warta di bawah Perintah Kawalan Harga dan Antipencatutan (Penentuan Harga Runcit Maksimum bagi Petrol dan Diesel) di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011,” kata Nanta dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Menurut beliau lagi, tujuan pewartaan adalah untuk menguatkuasakan kawalan harga jualan runcit petrol dan diesel oleh syarikat minyak dan pengusaha stesen minyak agar tidak melebihi harga yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan.

Beliau berkata mulai 29 Feb lepas, KPDNHEP menukar mekanisme penguatkuasaan kawalan harga jualan runcit petrol dan diesel melalui Surat Arahan Pengawal Bekalan di bawah Peraturan 12A Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974 di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961.

Menteri berkenaan turut menjelaskan bahawa perubahan mekanisme itu bertujuan meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan dan pemantauan di peringkat KPDNHEP sekiranya terdapat sebarang pelanggaran arahan di bawah akta yang berkuat kuasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required