Tiada sebab untuk memandu melebihi 180 km/j – Volvo

Tiada sebab untuk memandu melebihi 180 km/j – Volvo

Seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini, Volvo akan menetapkan had laju 180 km/j bagi semua kenderaan baru keluaran syarikat itu selepas ini. Tetapi, mengurangkan had laju sahaja tidak akan memberikan banyak perbezaan terhadap penambahbaikan keselamatan, jelas ketua Pusat Keselamatan Volvo Cars, Malin Ekholm.

Dalam satu wawancara bersama Autocar, beliau menjelaskan: “180 km/j masih terlalu laju, jadi adakah ia akan menjadi pengakhiran kepada tindakan memecut? Sama sekali tidak.” Volvo akan meneruskan rancangan itu; “… dan tak ada satu pun sebab untuk kita memandu melebihi 180 km/j. Ramai orang bercakap tentang memecut, tapi kami ingin buat sesuatu untuk menunjukkan kami serius. Itu akan membuka perbincangan panjang tentang subjek berkenaan.”

Banyak maklum balas yang diterima dari pelanggan, dan reaksinya sebahagian besar sinikal. Tetapi Malin menjawab;”Sentiasa akan ada orang yang skeptikal. Tetapi bagaimana kita patut imbangkan kebebasan dengan keselamatan? Apa perancangan yang boleh dilaksanakan untuk atas situasi berkenaan? Had laju ini adalah langkah pertama untuk menetapkan kelajuan selamat.”

Volvo sendiri belum pasti apakah kelajuan selamat pada era sekarang ini, tetapi dalam usaha untuk menentukannya itu memerlukan penglibatan banyak pihak, termasuk ahli politik dan pihak berkuasa trafik dan NGO.

“Sebagai pengeluar kenderaan, kami ingin memberi sumbangan melalui apa yang kami ada dan boleh lakukan, misalnya dengan memperkenalkan had laju pada kenderaan kami melahirkan pemandu yang sentiasa berada dalam keadaan bertambah baik tak kira ketika melalui situasi apa pun,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • org gilak on Jun 22, 2020 at 12:57 pm

    saya ada kawan selalu ejek JDM sbb 180kmh speed cut ni
    alih2… kereta Volvo (jenama yg beliau kagumi) pun follow pada tahun 2020!

    lmaoooo!

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required