Lexus LS facelift 2021 — teknologi pemanduan dan parkir autonomous Lexus Teammate, lebih keselesaan

Lexus LS <em>facelift</em> 2021 — teknologi pemanduan dan parkir autonomous Lexus Teammate, lebih keselesaan

Ada perkara menarik yang akan diperkenalkan bersekali dengan penampilan model Lexus LS facelift yang terbaru nanti; ia akan turut dilengkapi dengan sistem maju Lexus Teammate dengan pelbagai fungsi autonomous, untuk pasaran Jepun.

Lexus bagaimanapun belum mendedahkan perincian lanjut berkaitan sistem berkenaan — yang sebelum ini pernah didemonstrasikan – tetapi dijangka akan melibatkan kawalan autonomous bagi pecutan, membrek dan kendalian stereng, tanpa memerlukan input dari pemandu untuk mengendalikannya.

Bagaimanapun, ia bukanlah sistem autonomous Tahap 3 selengkapnya, memandangkan pemandu masih perlu memerhatikan keadaan persekitaran di atas jalan. Dan, Lexus bukanlah jenama pertama yang memperkenalkan teknologi seperti ini. Nissan misalnya sudahpun memperkenalkan model Skyline dengan sistem ProPilot 2.0 yang hampir sama, tahun lalu. Sedikit perbezaan mungkin, LS ada kemampuan untuk mempertimbangkan penukaran lorong tanpa input pemandu.

Lexus LS <em>facelift</em> 2021 — teknologi pemanduan dan parkir autonomous Lexus Teammate, lebih keselesaan

LS baru itu nanti akan turut menampilkan ciri Advanced Park, dengan sokongan kepada stereng, pedal minyak, brek dan penukaran gear. Menurut Lexus, ia seperti sebuah bantuan parkir yang lebih maju yang belum pernah ditawarkan dalam pasaran untuk memudahkan pemandu.

Untuk kenal model yang dipasangkan Lexus Teammate ini sangat mudah; ada sensor radar pada bahagian grilnya, pada fender depan dan bampar belakang. Sensor di depan juga datang dengan pembersihnya sendiri untuk mengekalkan keberkesanannya. LS baru ini juga akan menerima ciri BladeScan Adaptive High-beam System (AHS) dari model RX fecelift.

Selebihnya perubahan luaran sangat minimal, dan turut menerapkan penggayaan yang sama pernah diberikan pada model ES terbaru. DRL bentuk panah kini disepadukan ke dalam lampu utama serta ada satu modul projektor empat segi yang terletak di atas modul BladeScan.

Lexus LS <em>facelift</em> 2021 — teknologi pemanduan dan parkir autonomous Lexus Teammate, lebih keselesaan

Di belakang, lampu hadir dalam bentuk L dengan kemasan hitam berkilat – sama seperti elemen pada lampu depan. Bagi F Sport, ia datang dengan rekaan bampar depan yang khusus, dengan inlet pada sudutnya. Penyudah pada gril dan rim aloi 20-inci juga unik untuknya. Satu warna baru turut diperkenalkan; Gin-ei Luster.

Di dalam, perubahan lebih ketara dilakukan. Ia kini menerima skrin sentuh 12.3-inci bagi sistem infotainmen dengan Remote Touch yang digunakan. Sokongan untuk Apple CarPlay dan Android Auto menjadi tambahan terbaru, serta paparan definisi tinggi pada cermin pandang belakang yang ditawarkan sebagai pilihan.

Bagi unit jana kuasa, terdapat beberapa pilihan termasuk 3.5 liter turbocas berkembar V6 dengan kotak gear automatik 10-kelajuan bagi LS 500, serta V6 biasa, dengan motor elektrik dan transmisi Multi-Stage hibrid pada LS 500h. Janaan output masih belum didedahkan, tetapi berdasarkan model sebelumnya, masing-masing menghasilkan 415 hp dan 345 hp.

Lexus LS <em>facelift</em> 2021 — teknologi pemanduan dan parkir autonomous Lexus Teammate, lebih keselesaan

Penambahbaikan lain termasuk tork enjin yang dipertingkatkan untuk memberikan maklum balas pendikit yang lebih baik. Ini disertai dengan penambahbaikan bagi shift timing serta julat pecutan yang lebih panjang dari kotak gear. Bagi LS 500h, pecutan kini menjadi lebih lancar.

Aspek keselesaan juga diberikan perhatian. Adaptive Variable Suspension yang diguna menampilkan solenoid baru untuk mengurangkan hentakan, sementara kekerasan tayar run-flat dan palang anti-olengan telah dipertimbangkan semula. Engine mount juga direka semula untuk mengurangkan gegaran enjin yang dipindahkan ke dalam kabin. Ciri Active Noise Control dan sistem Engine Sound Enhancement juga ditala semula untuk menjadikan kabin lebih senyap.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required