Toyota GR Supra GT500 sapu bersih kedudukan 1-2-3-4-5 pusingan pertama Super GT 2020 di Fuji Speedway

Toyota GR Supra GT500 sapu bersih kedudukan 1-2-3-4-5 pusingan pertama Super GT 2020 di Fuji Speedway

Supra is back!” – ini amaran awal ketika mula-mula Toyota mengumumkan Toyota Supra akan kembali semula ke perlumbaan Super GT tahun lalu setelah 14 tahun menghilang. Dan amaran tersebut nyata menggegarkan Super GT musim ini setelah jentera GR Supra mendominasi perlumbaan pusingan pertama di Fuji Speedway hujung minggu lalu dengan menyapu bersih kedudukan 1-2-3-4 dan 5!

Penguasaan GR Supra di Fuji Speedway tersebut diterajui oleh pasukan TOM’S menerusi jentera bernombor 37, KeePer TOM’S GR Supra dipandu oleh pasangan Ryo Hirakawa dan Nick Cassidy – menggunguli perlumbaan tersebut dari kedudukan pole tanpa disaing sengit oleh jentera lain.

Ia diikuti oleh satu lagi jentera pasukan TOM’S iaitu TOM’S Au GR Supra bernombor 36 dipandu pasangan Yuhi Sekiguchi dan Sacha Fenestraz yang menamatkan perlumbaan 5.117 saat di belakang. WAKO’S 4CR GR Supra yang dipandu pasangan Kazuya Oshima dan Sho Tsuboi pula tiba ke garisan penamat lebih dua saat selepas itu bagi melengkapkan podium 1-2-3 GR Supra.

Toyota GR Supra GT500 sapu bersih kedudukan 1-2-3-4-5 pusingan pertama Super GT 2020 di Fuji Speedway

Kedudukan keempat menjadi milik Zent GT Supra dipandu Yuji Tachikawa dan Hiroaki Ishiura manakala kelima pula dibolot oleh Denso Kobelco Sard GR Supra dipandu Yuichi Nakayama bersama Kenta Yamashita.

Jentera GT500 bukan Supra yang mencatatkan keputusan terbaik adalah jentera Honda Raybrig NSX-GT dipandu pasangan Naoki Yamamoto dan Tadasuke Makino berada ditempat ke-enam, diikuti jentera Nissan Craftsport Motul GT-R dipandu oleh Kohei Hirate dan Katsumasa Chiyo di tempat ke-tujuh.

Tambah manis, kategori lebih rendah iaitu GT300 turut dijuarai oleh GR Supra dari pasukan Saitama Toyopet Green Brave Racing. Jentera ini juga agak unik dari pesaing-pesiangnya – ketika ini kebanyakkan pasukan yang berlumba dalam GT300 menggunakan kereta-kereta dengan spesifikasi FIA GT3 yang dijual oleh pengeluar dalam program-program perlumbaan pelanggan.

Namun walaupun ada jalan ‘short cut‘, GR Supra yang digunakan oleh Saitama Toyopet Green Brave Racing ini dihasilkan oleh mereka sendiri dalam spesifikasi GT300 tulen, dijana enjin V8 5.0 liter 2UR-G! Jentera bernombor 52 ini dipandu oleh muka baharu dalam GT300 iaitu Kohta Kawaai yang bermula dari petak keempat, dan berjaya menjadi pendahulu perlumbaan pada lap ke-24.

Pusingan kedua Super GT 2020 juga akan berlangsung di Fuji Speedway pada 8 hingga 9 Ogos nanti. Kejohanan tahun ini terpaksa ditunda lebih lewat dari jadual asal akibat pandemik Covid-19, dan perlumbaan pusingan pertama ini juga diadakan tanpa kehadiran penonton.

Manakala pusingan yang akan diadakan di Asia Tenggara iaitu Sepang dan Burriram, Thailand sah telah dibatalkan. Sepang sepatutnya menjadi tuan rumah perlumbaan ini pada 16 hingga 19 Julai nanti sebagai pusingan kelima, dua minggu selepas selesai pusingan keempat di Thailand. Jika perlumbaan tersebut diteruskan, ia akan menjadi perlumbaan pertama di Malaysia selepas menarik diri tujuh tahun lalu, dan ia akan menjadi pusingan Super GT pertama dalam sejarah yang akan diadakan pada sebelah malam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required