Rusia cadang pasang alat kesan mabuk dalam kereta

Rusia cadang pasang alat kesan mabuk dalam kereta

Masalah memandu dalam keadaan mabuk ini bukanlah jadi masalah di Malaysia sahaja. Undang-undang yang lebih ketat, dengan hukuman berat sentiasa menjadi antara jalan yang dipertimbangkan untuk mengekang masalah tersebut. Tetapi, di Rusia ketika ini, ada cadangan lain yang mungkin lebih menarik dan berkesan untuk mengelak kecelakaan akibat pemanduan mabuk, dan bukan sebagai hukuman selepas malapetaka berlaku.

Rusia sedang mempertimbangkan untuk menghalang pemandu mabuk daripada memegang stereng dan memandu, tetapi bagaimana? Dengan cara memperkenalkan alat pengesan/hidu alkohol pada pemandu yang siap dibina dalam kereta. Dengan cara ini, jika sistem pada kereta merasakan pemandu berada di bawah pengaruh alkohol, mereka tidak akan “dibenarkan” memandu. Negara itu juga mempertimbangkan agar semua kereta yang keluar dari kilang siap dipasangkan dengan alat berkenaan, lapor Reuters.

Menurut akhbar Komersant di Rusia, menteri industri negara itu turut dilaporkan sedang merangka rancangan itu menjelang hujung 2020 ini untuk melaksanakan penggunaan kunci dalaman pada kenderaan, yang memerlukan pemandu untuk lulus ujian alkohol terlebih dahulu sebelum enjin kenderaan boleh dihidupkan.

Memperkenalkan kunci dalaman untuk mengesan alkohol itu tentunya melibatkan kos tambahan kepada pengeluar kenderaan, dan cadangan itu mungkin akan dibantah oleh kebanyakan syarikat memandangkan keadaan ekonomi dan pasaran ketika ini yang kurang memberangsangkan akibat penularan wabak Covid-19.

Dengan Rusia sebagai negara yang ramai warganya merupakan peminum dan pemabuk tegar, kajian oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan pengambilan minuman beralkohol menurun sekitar 43% dari tahun 2003 hingga 2016, disebabkan oleh cukai alkohol yang tinggi, pembanterasan minuman memabukkan buatan sendiri dan harga minuman vodka yang lebih tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Syedkamalrulzaman bin syed a karim on Aug 26, 2020 at 3:11 pm

    Saya nak bina untuk motor sikal kunci periksa makbur saya pihak bolih kerja sama dengan saya sila hubungi saya

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required