Kedah cadang laksana larangan rentas sempadan daerah susulan penularan Kluster Tawar – MB

Kedah cadang laksana larangan rentas sempadan daerah susulan penularan Kluster Tawar – MB

Susulan penularan Kluster Tawar yang kian membimbangkan, kerajaan Kedah mengemukakan cadangan kepada Kerajaan Persekutuan agar melaksanakan larangan rentas sempadan daerah di negeri terbabit.

Menurut Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor, pihaknya sangat berharap cadangan itu dipertimbangkan berikutan hanya Kerajaan Pusat mempunyai kuasa untuk menguatkuasakan larangan itu.

“Sehingga kini kerajaan negeri masih menunggu pengumuman daripada Kerajaan Pusat setelah cadangan itu dinyatakan semalam.

“Kita hantar cadangan sama untuk dipertimbangkan sekali lagi hari ini dan saya dimaklumkan oleh Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, bahawa beliau akan memanggil KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) untuk bermesyuarat dengan segera,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Kedah cadang laksana larangan rentas sempadan daerah susulan penularan Kluster Tawar – MB

Tambah beliau, cadangan larangan rentas sempadan daerah itu mempunyai beberapa peraturan yang harus dipatuhi penduduk setempat.

“Yang dalam kawasan (daerah) itu boleh keluar, boleh berniaga cuma dia tak boleh rentas ke kawasan lain. Sebabnya kita nampak Kluster Tawar ini sudah merebak ke banyak tempat. Orang Baling duduk dalam Baling sahaja, senang kita nak kawal penularan wabak COVID-19. Apa pun kita kena tunggu kelulusan Kerajaan Persekutuan kerana kerajaan negeri tiada kuasa dalam bidang ini,” katanya.

Semalam KKM mengesahkan Kluster Tawar kini telah mempunyai 73 kes positif COVID-19. Setakat ini, seramai 4,051 individu disaring di tiga negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang dan Perak bagi mengesan rantaian penularan jangkitan yang berpunca daripada Kluster Tawar.

Selain Kluster Tawar, terdahulu Kluster Sivagangga mula wujud di negeri terbabit hingga menyebabkan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) Bersasar Secara Pentadbiran di empat mukim di Kubang Pasu dan Padang Terap dilaksanakan. Walau bagaimana pun PKPD di mukim berkenaan telah pun tamat semalam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required