Mitsubishi Xpander guna komponen suspensi Evo X?

Mitsubishi Xpander guna komponen suspensi Evo X?

Tidak seperti memilih sebuah kereta ‘bujang’, sebagai ketua keluarga pastinya ramai yang mengambil aspek keselesaan melebihi keinginan sebuah kenderaan dengan pengendalian yang baik ketika memilih pengangkutan untuk keluarga bukan? Namun, ada juga model keluarga yang dihasilkan untuk memberikan keseimbangan antara kedua-dua aspek berkenaan, misalnya MPV-SUV tujuh tempat duduk, Mitsubishi Xpander yang bakal dilancarkan ke pasaran tempatan tidak lama lagi.

Xpander dikatakan menerima penyerap hentak dengan “injap berprestasi tinggi” yang diinspirasikan dari Mitsubishi Lancer Evolution X. Dakwaan ini dibuat oleh Mitsubishi Motors Filipina ketika sesi pandu uji media di pasaran berkenaan dan kemudian dilaporkan oleh Top Gear Filipina. Malah, dakwaan ini turut disertakan dalam material pemasaran di pelbagai negara termasuk Mesir.

Namun apa yang menarik, Mitsubishi Motors sebenarnya tidak pernah menyatakan tentang injap pada penyerap hentak tersebut dalam siaran media mahupun material pemasaran pada Evolution X. Mereka hanya menyatakan bahawa Evo X hadir dengan dua jenis penyerap hentak yang boleh dipilih, di mana High Performance Package diberikan penyerap hentak dari Bilstein.

Jadi apa faedah sekiranya teknologi dari sedan sport yang dihasilkan untuk perlumbaan rali ini sekiranya diadaptasi kepada model MPV yang boleh memuatkan seisi keluarga? Teknologi suspensi ini sebenarnya bukan hanya memberikan kelebihan untuk menampung aplikasi kuasa kuda dan g-force yang tinggi – dengan penggunaan komponen yang lebih baik juga boleh memberikan kenderaan tersebut pemanduan yang stabil dan selesa walaupun pada laluan jalan yang teruk.

Mitsubishi Xpander guna komponen suspensi Evo X?

Struktur penyerap hentak terdiri dari tiub yang mempunyai omboh, dan diisi dengan bendalir, di mana omboh berkenaan mempunyai orifis dan injap kecil yang akan membolehkan sebahagian kecil bendalir berkenaan mengalir melaluinya, seterusnya memberikan daya untuk menyerap hentakan.

Dengan injap yang lebih baik akan memberikan kawalan serapan hentakan yang lebih baik, yang bukan sahaja dapat mengurangkan kadar olengan badan malah turut akan memberikan kualiti pemanduan yang lebih baik. “Injap berprestasi tinggi” berkenaan dapat memberikan Xpander rasa lebih sofistikated di atas jalan raya, walaupun pada bahagian belakang MPV ini hanya diberikan sistem torsion beam.

Adakah komponen yang dihasilkan berdasarkan pengalaman Mitsubishi menghasilkan Lancer Evolution X ini akan memberikan impak kepada pemandu Xpander? Kami sendiri sebenarnya tidak sabar untuk menguji model ini setelah ianya dilancarkan di Malaysia sedikit masa lagi.

GALERI: Prebiu Mitsubishi Xpander 2020 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required