Audi A5 Sportback 2020 dipertonton di Malaysia – varian quattro 2.0 TFSI 190 PS dan 245 PS ditawarkan

Audi A5 Sportback 2020 dipertonton di Malaysia – varian quattro 2.0 TFSI 190 PS dan 245 PS ditawarkan

Sudah hampir setahun sejak Audi A5 Sportback generasi kedua diperkenalkan di Malaysia, kini muncul pula model facelift menggantikannya. Model sebelum ini agak lewat dilancarkan untuk pasaran tempatan, namun demikian model facelift ini pula menepati garis masa yang ditetapkan.

Model fastback lima-pintu yang diberikan suntikan lebih segar ini akan ditawarkan dengan 2.0 TFSI, kedua-duanya dalam versi quatrro dan baharu, dengan varian pacuan roda-hadapan; dan kereta yang anda lihat ini adalah versi spesifikasi tertinggi. Setakat ini, tiada perincian kelengkapan dan harga didedahkan, kena tunggu sehingga ia dilancarkan secara rasmi tidak lama lagi.

Enjin yang digunakan ialah unit EA888 2.0 liter pengecas turbo petrol empat-silinder. Bagi model asas, ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 190 PS dari 4,200 hingga 6,000 rpm dan tork 32o Nm antara 1,450 dan 4,200 rpm. Ia turut menerima sistem mild hybrid 12-voltan yang membolehkan kereta terus dipandu dengan enjin dimatikan dan mengoperasikan sistem start-stop apabila dipacu dari 22 km/j. Ia mampu dipecut dari sifar hingga 100 km/j dalam 7.5 saat dan kelajuan maksimum mampu dicapai sehingga 241 km/j.

Bagi model pacuan semua-roda quattro, angka prestasinya mampu melonjak sehingga 249 PS dari 5,000 hingga 6,500 rpm dan tork 370 Nm antara 1,600 dan 4,500 rpm, di mana ia sedikit kurang berkuasa berbanding model semasa. Dari 0-100 km/j boleh dicapai dalam masa 6.2 saat dan kereta ini mampu mencapai kelajuan maksimum hingga 250 km/j. Kedua-dua model dilengkapi transmisi dwi-klac basah S tronic tujuh-kelajuan.

Audi A5 Sportback 2020 dipertonton di Malaysia – varian quattro 2.0 TFSI 190 PS dan 245 PS ditawarkan

Dengan pilihan warna hijau, A5 ini ditampilkan dengan rekaan terkini Audi dengan beberapa perubahan demi memantapkan lagi gayanya. Pada bahagian hadapan, ia diberikan gril bingkai tunggal dan bampar yang direka semula dengan rekaan corong pengambilan udara kelebaran penuh, di samping kemasan perak. Ia turut digandingkan dengan lampu utama matrix LED yang gelap di dalam dengan lampu nyalaan siang segmentasi.

Bahagian profil sisi juga ada beberapa perubahan, dengan rekaan skirt sisi yang lebih tajam dan padanan roda aloi pelbagai-jejari dua-tona 19-inci baharu melengkapkan lagi gayanya, Manakala di belakangnya, padanan lampu baharu diberikan, bersama rekaan yang hampir sama dengan lampu nyalaan siang hadapan. Bampar belakangnya juga direka semula dengan sambungan corong ekzos trapezoidal.

Di dalamnya, ia menerima roda stereng dengan rekaan baharu, serta paparan tengah 10.1-inci yang diposisikan di bahagian tengah papan pemuka dengan skrin sesentuh bagi menggantikan rotary dial lama.

Audi A5 Sportback 2020 dipertonton di Malaysia – varian quattro 2.0 TFSI 190 PS dan 245 PS ditawarkan

Paparan baharu ini adalah versi terkini bagi Multi Media Interface (MMI), dengan rekaan yang lebih minimalis, gerakan pelbagai-sentuhan seperti telefon pintar dan juga sistem kawalan suara baharu dengan pengesan bahasa. Kereta yang dilihat ini juga didatangkan dengan MMI navigation plus berserta paparan instrumen kokpit maya 12.3-inci.

Sementara kita belum mengetahui spesifikasi penuh kereta ini, bagi model quattro kelihatannya menerima kit yang sama tahap dengan model terdahulu, termasuk kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan suhu tiga-zon, tempat duduk sport untuk pemandu dengan larasan kuasa dan fungsi memori, balutan upholstery kulit asli dan palsu, kemasan Silver Aluminium Ellipse, 10-pembesar suara, sistem bunyi 180-watt, kamera undur dan powered tailgate.

Tiada peredam adaptif untuk kali ini tetapi ciri keselamatannya ditambah. A5 Sportback kali ini didatangkan dengan amaran ketibaan lorong. Walau bagaimana pun, A5 Sportback ini masih tidak dilengkapi brek kecemasan sendiri (AEB) walau pun harga pasaran yang ditawarkan agak tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required