Mitchell Cheah buat kejutan di TCR Jerman pusingan Red Bull Ring Austria – tempat kedua dalam Race 1

Mitchell Cheah buat kejutan di TCR Jerman pusingan Red Bull Ring Austria – tempat kedua dalam Race 1

Peluang sebagai pemandu gantian untuk Team Engtsler pada saat akhir dalam Kejohonan TCR Jerman pusingan kelima di Red Bull Ring, Austria hujung minggu lalu nyata tidak disia-siakan oleh pelumba negara Mitchell Cheah – dia berjaya mencatatkan masa terpantas dalam sesi kelayakan dan berjaya menghabiskan Race 1 di kedudukan kedua!

Mitchell yang memandu Hyundai i30 N TCR bagi menggantikan tempat Nico Gruber (yang juga menggantikan pemandu lain dalam perlumbaan WTCR Hungaroring hujung minggu yang sama) berjaya mencatatkan masa 0.109 saat lebih pantas dari pelumba Finland, Antti Buri dalam sesi kelayakan kedua bagi membolehkannya memulakan Race 1 pada petak paling hadapan.

Walau bagaimanapun pada hari perlumbaan, sedikit kesilapan ketika berlepas dilakukan oleh Mitchell menyebabkan Buri dan pemandu Austria, Harald Proczyk meluru kehadapan, menyebabkan pelumba negara berkenaan jatuh ke tempat ketiga sebelum tiba ke selekoh pertama.

Mitchell Cheah buat kejutan di TCR Jerman pusingan Red Bull Ring Austria – tempat kedua dalam Race 1

Mitchell yang tidak berputus asa terus mengasak Proczyk dan saling bertukar kedudukan pada babak awal perlumbaan berkenaan. Namun Buri dan Proczyk masing-masing berjaya mengekalkan kedudukan satu dan dua sehingga tamat perlumbaan yang berlangsung lebih setengah jam tersebut.

Tetapi Antti Buri dikenakan penalti 30 saat kerana membuat catatan masa terpantas ketika marshall mengibarkan bendera kuning disebabkan kemalangan yang melibatkan Günther Benninger. Ini menyebabkan Buri jatuh ke tempat kelima perlumbaan tersebut dan membolehkan Harald Proczyk menjadi juara, diikuti Mitchell Cheah di tempat kedua.

Namun dalam Race 2 yang berlangusng pada hari Ahad, Mitchell tidak berjaya menamatkan perlumbaan kerana masalah teknikal yag dihadapi oleh jentera lumbanya.

Mitchell berlumba secara musim penuh dalam TCR Jerman untuk musim lalu juga dengan Team Engtsler, dengan jentera Volkswagen Golf GTI TCR. Penyertaannya di Red Bull Ring ini merupakan penampilan pertamanya dalam TCR Jerman untuk musim ini.

“Litar Red Bull Ring merupakan litar yang saya sudah kenal. Saya juga telah berjaya mencapai kedudukan podium pertama saya dalam TCR Jerman pusingan Austria tahun lalu. Namum situasinya agak sedikit berbeza kali ini. Saya memandu Volkswagen tahun lalu tetapi kali ini saya memandu Hyundai, jadi saya masih perlu menyesuaikan diri. Tapi ia tetap rasa sangat baik untuk berada di atas podium setelah sekian lama tidak berlumba,” kata Mitchell kepada akhbar The Star.

Pelumba muda berusia 22-tahun berkenaan turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Malaysia khususnya Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara kerana membekalkannya dengan dokumentasi-dokumentasi yang diperlukan serta kebenaran bagi membolehkan dia berangkat ke Austria pada saat akhir.

Mitchell adalah salah seorang pelumba di bawah program Litar Antarabangsa Sepang (SIC) untuk perlumbaan empat roda. Selain berlumba dalam musim penuh TCR Jerman tahun lalu, dia turut ditawarkan untuk berlumba di Kejohanan WTCR pusingan Malaysia juga dengan Hyundai i30 N TCR Team Engstler, dan juga menjadi juara Sepang 1000km berpasangan dengan Farique Hairuman dengan jentera Proton Iriz pasukan Proton R3.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required