Juara perlumbaan S1K 2 kali, Farique Hairuman dah tempah Proton X50 – suka dengan pengendaliannya

Juara perlumbaan S1K 2 kali, Farique Hairuman dah tempah Proton X50 – suka dengan pengendaliannya

Macam-macam angka tempahan yang kita dengar pasal Proton X50 kan? Namun hakikatnya Proton sendiri belum mengumumkan sebarang angka tempahan rasmi yang diperolehi (kemaskini: Proton dah sahkan tempahannya dah cecah 20k unit dalam masa dua minggu!). Tetapi jika benar angka berkenaan tinggi, saya tak hairan. Ini kerana ramai dari kenalan saya sendiri memang sudah menempah SUV segmen-B tersebut.

Rabu lalu, saya berkesempatan untuk menguji X50 ini pada satu sesi uji pandu yang dianjurkan Proton di Litar Antarabangsa Sepang (ulasannya anda boleh baca PADA PAUTAN INI), dan ketika sesi ‘hot lap’ yang dibuat, saya bertuah kerana dapat duduk di dalam X50 yang dipandu oleh juara perlumbaan Sepang 1000km untuk tahun 2018 dan 2019, memandu untuk pasukan Proton R3, iaitu Farique Hairuman.

Ketika sesi tersebut, Farique yang juga terkenal dengan nama panggilan Wak Tempe jelas teruja dengan SUV ini, bukan sahaja kerana prestasi enjin 1.5L tiga-silinder Turbo GDI yang diberikan, malah turut gembira dengan prestasi pengendalian yang dihasilkan oleh pasukan ‘ride & handling’ Proton ini.

Dan tak sangka, dalam satu hantaran di akaun Facebook rasminya hari ini, Farique menyatakan bahawa dia telah menempah sebuah Proton X50 tersebut!

Juara perlumbaan S1K 2 kali, Farique Hairuman dah tempah Proton X50 – suka dengan pengendaliannya

Menurut Farique, pengendalian Proton X50 ini tidak seperti model-model SUV lain yang pernah dipandunya kerana ia seronok, lincah dan mudah untuk masuk ke selekoh kerana sistem Traction Control pada kereta ini berfungsi dengan baik dan ia memberikan pembetulan yang lancar.

“Keluar dari selekoh T6 (di Sepang) saya boleh terus tekan habis pedal pendikit dan biar ia terus ke sisi dan mengejutkan ia tidak mempunyai rasa understeer yang biasa ada pada SUV. Selekoh T12 saya tidak merasakan sebarang oversteer tiba-tiba walaupun ada empat orang di dalam X50,” tulis Farique dalam hantaran tersebut.

“Dengan empat orang duduk di dalam X50 meter kelajuan menunjukkan 168 km/j sebelum saya membrek sebelum masuk ke selekoh T1,” tambahnya lagi.

Apa yang diperkatakan oleh Farique ini adalah selari dengan apa yang diterangkan oleh Ketua Jurutera untuk projek X50, Noor Hisham Ismail kepada kami dalam satu sesi soal jawab selepas habis sesi pandu uji ini di Sepang tempoh hari.

Juara perlumbaan S1K 2 kali, Farique Hairuman dah tempah Proton X50 – suka dengan pengendaliannya

Menurut Noor Hisham, asas kepada X50 iaitu Geely Binyue diberikan suspensi yang terlalu keras untuk memberikan karekter sporty memandangkan jalan raya di China sangat rata dan baik. Namun jika talaan suspensi yang sama diterapkan pada X50 di Malaysia, pemandu di sini bukan sahaja tidak selesa, malah sifatnya yang akan ‘melantun-lantun’ membuatkan dinamik pemanduannya tidak dapat dinikmati di atas jalan raya tempatan dengan permukaan yang tidak rata.

Jadi Proton perlu ‘melembutkan’ suspensi tersebut dengan talaan semula dibuat pada penyerap hentak, spring, bar anti-oleng dan juga setiap bush-bush getah pada komponen sistem suspensi. Bukan itu sahaja, Proton juga memadankan tayar Continental UltraContact UC6 (untuk varian Flagship dan Premium) dengan kompaun lebih lembut berbanding tayar pada Binyue pasaran China.

Ini bukan bermaksud pengendalian X50 ini akan menjadi lembut seperti ‘sampan’, tetapi ayat yang lebih tepat sebenarnya Proton telah menyeimbangkan aspek dinamik pengendalian dan juga keselesaan – ia masih tetap seronok untuk dipandu dalam masa yang sama masih selesa untuk membawa seisi keluarga dengan keadaan jalan raya seperti di Malaysia ini.

Juara perlumbaan S1K 2 kali, Farique Hairuman dah tempah Proton X50 – suka dengan pengendaliannya

Dinamik pengendalian pada X50 ini bukan disumbangkan pada suspensi yang ditala semula ini sahaja. Menurut Noor Hisham lagi, Proton turut menala semula mod pemanduan Sport pada X50 ini – ia bukan sahaja melibatkan karekter penghantaran kuasa dari enjin dan juga respon dan tukaran gear dari transmisi dan juga respon pada stereng, malah sistem kestabilan elektronik pada model ini turut di tala semula bagi memberikan dinamik pemanduan yang lebih sporty.

Berbalik pada Farique Hairuman, pelumba kelahiran Johor Bahru ini bukan sekadar ‘jaguh kampung’. Farique merupakan antara pelumba tempatan yang membawa cabaran pasukan Petronas Syntium Proton di kejuaraan Touring Car British dengan memandu Proton Waja BTCC.

Beliau juga pernah bertanding di siri kejohanan Super Taikyu Endurance di Jepun untuk pasukan Petronas Syntium untuk musim 2008 hingga musim 2013, dan pernah bergandingan dengan bekas juara D1GP serta juara GT300, Nobuteru Taniguchi. Malah tahun lalu, Farique bersama pasukan Viper Niza Racing telah dinobatkan sebagai juara dalam kategori Pro Am dalam perlumbaan TCR Spa 500 di litar Spa Francochamps, Belgium.

GALERI: Proton X50 1.5 T-GDI Flagship 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required