Proton X50 – talaan pengendalian yang dibuat khas untuk Malaysia diperincikan oleh ketua jurutera

Proton X50 – talaan pengendalian yang dibuat khas untuk Malaysia diperincikan oleh ketua jurutera

Pagi tadi ketika sesi pembentangan produk sebelum bermulanya sesi pandu uji awal Proton X50 di litar Sepang, Proton ada menyebut tentang mereka ada membuat berberapa talaan yang di buat pada X50 agar ia selesa dipandu pada jalan raya Malaysia. Dan ketika sesi soal jawab lebih lanjut dijalankan petang tadi, kami telah mendapat huraian lebih lengkap tentang proses talaan semula tersebut.

Adakah X50 ini menerima talaan penuh ‘Proton ride & handling’ yang begitu ikonik? Menurut Ketua Jurutera untuk projek X50, Noor Hisham Ismail, ketika pertama kali mereka menerima unit Geely Binyue untuk di uji di Malaysia, dia dan pasukannya merasakan kereta tersebut diberikan sistem suspensi yang terlalu keras.

Ini kerana di China, jalan rayanya adalah jauh lebih baik dan rata, membolehkan crossover tersebut hadir dengan suspensi yang lebih keras bagi mendapat pengendalian yang lebih sporty. Namun dengan talaan sebegini di Malaysia, pengedaliannya mungkin hanya boleh dinikmati di kawasan seperti litar lumba.

Seperti yang kita tahu, pemandu di Malaysia bukan sahaja perlu berhadapan dengan permukaan jalan yang kadang kala berlubang, malah kita kerap melalui jalan yang ‘bergelombang’ serta lubang ‘ninja turtle’ (manhole) yang boleh membuatkan kereta ‘melambung-lambung’ dan tidak stabil jika menggunakan suspensi jenis keras.

Proton X50 – talaan pengendalian yang dibuat khas untuk Malaysia diperincikan oleh ketua jurutera

Jadi sudah tentu dinamik kereta ini tidak akan dapat untuk dinikmati untuk pemanduan harian di negara kita – Noor Hisham menambah, rugi sekiranya pemandu tidak dapat merasakan prestasi sebenar dari platform dan enjin yang begitu baik pada X50 ini sekiranya ia diganggu dengan ketidakseimbangan tersebut.

Jadi Proton perlu menala semula suspensi tersebut bagi membolehkan ia lebih selesa untuk dipandu di sini. Oleh itu berbanding Binyue, X50 diberikan talaan semula yang lebih lembut pada penyerap hentak, spring, bar anti-oleng dan juga setiap bush-bush getah pada komponen sistem suspensi. Bukan itu sahaja, Proton juga memadankan tayar Continental UltraContact UC6 (untuk varian Flagship dan Premium) dengan kompaun lebih lembut berbanding tayar pada Binyue pasaran China.

Ini bukan bermaksud pengendalian X50 ini akan menjadi lembut seperti ‘sampan’, tetapi ayat yang lebih tepat sebenarnya Proton telah menyeimbangkan aspek dinamik pengendalian dan juga keselesaan – ia masih tetap seronok untuk dipandu dalam masa yang sama masih selesa untuk membawa seisi keluarga dengan keadaan jalan raya seperti di Malaysia ini.

Dinamik pengendalian pada X50 ini bukan disumbangkan pada suspensi yang ditala semula ini sahaja. Menurut Noor Hisham lagi, Proton turut menala semula mod pemanduan Sport pada X50 ini – ia bukan sahaja melibatkan karekter penghantaran kuasa dari enjin dan juga respon dan tukaran gear dari transmisi, malah sistem kestabilan elektronik pada model ini turut di tala semula bagi memberikan dinamik pemanduan yang lebih sporty.

Proton X50 – talaan pengendalian yang dibuat khas untuk Malaysia diperincikan oleh ketua jurutera

Apa yang dikatakan oleh Noor Hisham ini dialami sendiri oleh penulis ketika berkesempatan memandu X50 ini di laluan slalom siang tadi. Memang suspensi pada X50 ini terasa lembut, tetapi ia tidak menjejaskan kestabilan dan kelincahannya ketika haluan diubah pada kelajuan tinggi!

Penulis juga bertuah kerana ketika sesi ‘hot-lap’ di Litar Antarabangsa Sepang bersama pemandu profesional dalam acara berkenaan, penulis berpeluang menaiki X50 yang dipandu oleh juara perlumbaan Sepang 1000km (S1K) untuk tahun 2018 dan 2019, Farique Hairuman a.k.a Wak Tempe.

Menurut Farique, dia agak terkejut dengan pengendalian yang dipersembahkan oleh X50 ini ketika di belasah di Sepang. Walaupun dengan jarak kelegaan tanah yang tinggi, X50 tidak mempunyai kecenderungan untuk understeer, dan bahagian belakang juga cukup stabil ketika meredah selekoh dengan laju.

Walaupun masih belum dilancarkan secara rasmi dan harganya masih belum diumumkan, rupa dan spesifikasi Proton X50 sudah pun didedahkan, serta tempahannya juga telah pun dibuka. SUV segmen-B ini ditawarkan dalam empat pilihan varian iaitu Standard, Executive, Premium dan Flagship. Dibangunkan berdasarkan Geely Binyue/Coolray, antara ciri yang ditampilkan termasuklah sistem infotainmen GKUI 19 terkini, remote engine start dan pemanduan semi-autonomous Tahap 2.

Proton X50 – talaan pengendalian yang dibuat khas untuk Malaysia diperincikan oleh ketua jurutera

Kesemua varian X50 diberikan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo, namun tiga versi paling rendah hadir dengan sistem suntikan bahan api pelbagai-titik (MPI), manakala varian Flagship menerima sistem suntikan bahan api terus (GDI).

Jadi, untuk model Turbo-GDI, kuasa yang dihasilkan adalah sama seperti Geely Binyue 1.5 T-GDI iaitu 177 PS dan tork maksima 255 Nm. Manakala untuk tiga varian lebih rendah dengan enjin Turbo-MPI pula, ia menjana kuasa lebih rendah iaitu 150 PS dan tork maksima 226 Nm.

Untuk lebih perincian Proton X50 ini dan juga pecahan spesifikasi mengikut varian, anda boleh baca artikel-artikel yang telah kami tulis sebelum ini seperti di bawah:

  • Proton X50 ditunjuk secara rasmi – tempahan dibuka, TGDi 1.5L 3-silinder, ciri semi autonomous Tahap 2
  • Proton X50 2020: Perbezaan spesifikasi bagi setiap varian — Standard, Executive, Premium dan Flagship
  • Carta warna Proton X50 didedahkan – 6 warna, merah ‘Passion Red’ hanya untuk Premium dan Flagship
  • Proton X50 – kadar penggunaan bahan api didedah; 6.4 L setiap 100km untuk 1.5L 3-silinder Turbo GDI
  • Proton X50 ditala untuk keadaan jalan di Malaysia, ujian penuh libatkan 1.9 juta kilometer, 75,000 jam
  • GALERI: Proton X50 1.5 T-GDI Flagship 2020

    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Mohd Farid Awaludin

    Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

     
     

    Add a comment

    required

    required