Volkswagen Golf TGI diperkenal – gas asli sebagai sumber kuasa utama, petrol untuk sokongan, 130 PS

Volkswagen Golf TGI diperkenal – gas asli sebagai sumber kuasa utama, petrol untuk sokongan, 130 PS

Volkswagen Golf generasi kelapan kini menerima satu lagi varian, iaitu Golf TGI yang menggunakan gas asli. Ia digerakkan oleh enjin empat silinder sebaris 1.5 liter kitaran Miller yang boleh menggunakan dua bahan api iaitu gas asli mampat (CNG) dalam keadaan biasa, dan petrol apabila perlu. Kuasa yang mampu dihasilkan adalah 130 PS dan 200 Nm tork.

Tiga tangki diletakkan di bawah badan hatchback ini dan ia boleh memuatkan 115 liter (17.3 kg) gas asli mampat. Bagi setiap 100 km, ia akan menggunakan 4.1 kg CNG, dengan emisi karbon CO2 berada pada tahap 111 g/km (WLTP) dan boleh dibawa bergerak menggunakan CNG sahaja sehingga 400 km. Tangki petrol sembilan liter disediakan sebagai sokongan sekiranya gas asli di dalam tangki habis.

Menurut Volkswagen, tahap emisi karbon yang rendah dapat dicapai hasil kecekapan enjin kitaran Miller serta nisbah mampatan 12.5:1, sementara pengecas turbo geometri turbin boleh ubah pula meningkatkan tekanan angin dan memperbaiki pecutan dari kelajuan rendah.

Volkswagen Golf TGI diperkenal – gas asli sebagai sumber kuasa utama, petrol untuk sokongan, 130 PS

Jika diisi dengan e-gas atau biomethane, keseimbangan karbon pula akan menjadi lebih baik, kata Volkswagen. Biomethane diperoleh daripada bahan buangan tumbuhan manakala e-gas pula daripada tenaga elektrik hijau lebihan. Selain emisi yang lebih rendah berbanding enjin petrol dan diesel, pembakaran gas asli juga menhasilkan gas ekzos yang kurang karbon monoksida serta nitrogen dioksida.

Tempahan untuk Golf TGI sudah pun dibuka di Eropah dan satu lagi model yang ditunggu adalah Golf R Mk8, di mana mengikut perancangan, ia akan diperkenal 4 November ini. Model AWD tersebut dijangka mampu menghasilkan kuasa sehingga 333 PS, hasil daripada enjin petrol empat silinder turbo 2.0 liter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required