Volkswagen Golf Mk8 diberikan pelbagai pembaharuan

Volkswagen Golf Mk8 diberikan pelbagai pembaharuan

Volkswagen Golf adalah antara kereta yang paling banyak dijual di dunia, dengan catatan 35 juta unit sejak ia mula diperkenalkan pada tahun 1970-an. Sekarang, model generasi kelapan terbaru telah diperkenalkan, dengan melihatkan perubahan luar dan dalam.

Dibina atas platform MQB, Golf Mk8 ini masih lagi menggunakan suspensi MacPherson di hadapan dan multi-link di belakang, tetapi dimensinya telah berubah sedikit berbanding Mk7.5 – 26 mm lebih panjang (4,284 mm), lebar berkurang 10 mm (1,789 mm) dan tinggi direndahkan 36 mm (1,456 mm). Jarak roda pula berkurang 1 mm menjadi 2,636 mm.

Sementara rupa keseluruhannya masih lagi nampak seperti sama, Volkswagen mendakwa Golf baru ini lebih aerodinamik dengan catatan kecekapan rintangan angin 0.275 Cd. Bahagian hadapannya dilihat mempunyai gril lebih nipis dengan logo terbaru syarikat itu, lampu utama LED dengan ‘ekor’ di hujung menghampiri lengkuk roda serta lampu DRL LED berbentuk J yang juga boleh bertukar warna dan tugas sebagai lampu penunjuk arah.

Pemilik juga diberikan pilihan untuk menukar lampu utama LED ini kepada sistem IQ.Light yang mempunyai unit LED matriks. Bahagian dalam lampu canggih ini boleh ditutup dan dibuka secara automatik bergantung kepada keadaan untuk mengelakkan silau kepada pengguna jalan raya lain, mengurangkan pantulan pada tanda jalan, melaras mengikut selekoh serta memberikan pencahayaan terbaik waktu cuaca buruk.

Pada bahagian bawah bampar terdapat bukaan yang lebar dengan jalur melintang dan kemasan sama warna dengan badan atau perak. Ini adalah untuk varian yang menggunakan trim Style sementara varian R-Line mendapat bampar yang lebih agresif, kemasan hitam dan jalur melintang di bawah itu diganti dengan elemen berbentuk segitiga.

Satu lagi varian yang ditunjukkan oleh Volkswagen adalah GTE plug-in hybrid, di mana kemasan hitam seperti R-Line tadi masih lagi digunakan, tetapi bukaan udara di bawah tadi cuma menggunakan hiasan berbentuk honeycomb. Pada bahagian tepi kiri kenderaan ini terdapat soket pengecas manakala gril pula mempunyai jalur lampu.

Volkswagen Golf Mk8 diberikan pelbagai pembaharuan

Pintu but Golf Mk8 ini direka semula untuk memberikan bukaan yang lebih luas apabila pengguna mahu memasukkan barang di belakang, dan anda juga boleh melihat lencana tulisan Golf di bawah logo. Pemantul cahaya adalah lebih nipis dan diletakkan sebaris dengan tempat nombor plet manakala lampu pula mempunyai elemen pencahayaan baru di dalamnya. Muncung ekzos antara varian Style dan R-Line juga adalah berbeza.

Keseluruhan papan pemuka kereta ini adalah baru, dan di tengahnya terdapat skrin sesentuh yang boleh didapati dalam saiz 8.25 inci atau 10 inci, dan disambung dengan sistem infotainmen MIB3 terkini Volkswagen. Selain sambungan dan fungsi biasa, anda juga diberi eSIM yang membolehkan kereta disambung dengan internet sepanjang masa dan sistem kawalan suara.

Pengawal pendingin hawa nampak seperti tersembunyi dengan butang yang nipis di bawah skrin ini, sementara di hadapan pemandu pula terdapat satu lagi skrin digital 10.25 inci yang boleh didapati dengan fungsi head-up display. Butang kawalan lampu tidak lagi menggunakan tombol bulat, dan diganti dengan butang rata hitam berkilat.

Bahagian konsol tengah kenderaan ini boleh berubah bergantung kepada transmisi yang dipilih. Versi manual nampak lebih biasa dengan butang pemula enjin bulat serta suis brek parkir elektronik dan Brake Hold yang besar, sementara versi automatik pula mempunyai tombol penukar gear kecil seperti Porsche 911 992.

Model ini juga tidak kekurangan pada aspek teknologi, di mana ia turut ditawarkan dengan Travel Assist yang membolehkan fungsi Adaptive Cruise Control dan Lane Keep Assist digunakan pada kelajuan sehingga 210 km/j. Ia juga adalah model Volkswagen pertama yang menggunakan ciri Car-to-X Communication (Car2X) untuk bertukar informasi dengan kenderaan lain dan infrastruktur tepi jalan.

Apabila Golf mula dijual di Eropah pada bulan Disember ini, ia akan ditawarkan dengan pilihan lima sistem pacuan hibrid, termasuk tiga daripadanya dipanggil sebagai eTSI. Ini adalah penggerak hibrid ringkas yang beroperasi dengan padanan sistem 48-volt dengan belt starter generator yang dipasang terus kepada kotak gear DSG tujuh kelajuan, bateri lithium-ion dan enjin TSI. Versi dengan enjin TSI 1.0 liter menghasilkan kuasa 110 PS manakala versi berenjin 1.5 liter TSI disediakan dalam pilihan kuasa 130 PS atau 150 PS.

Volkswagen Golf Mk8 diberikan pelbagai pembaharuan

Dua lagi model hibrid sebenarnya adalah plug-in hybrid eHybrid, dengan versi standard menawarkan kuasa 204 PS manakala model GTE yang lebih berkuasa mampu menghasilkan 245 PS. Kedua-duanya menggunakan bateri lithium-ion 13 kWh, memberikan jarak gerak dengan kuasa elektrik sehingga 60 km, dan dipadankan bersama enjin 1.4 liter TSI serta kotak gear DSG enam kelajuan.

Untuk model bukan hibrid, pilihannya terdiri daripada enjin tiga silinder 1.0L turbo 90 PS/110 PS dan empat silinder 1.5L turbo 130 PS/150 PS yang dipadankan bersama kotak gear manual enam kelajuan, empat silinder 2.0L TDI berkuasa 115 PS/150 PS yang boleh didapati dengan kotak gear manual atau DSG, serta enjin gas asli empat silinder 1.5L TGI 130 PS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required