Prasarana kurangkan kekerapan tren dan bas mulai 26 Oktober hingga PKPB ditamatkan di Lembah Klang

Mulai hari ini, 26 Oktober 2020, Prasarana Berhad telah mengumumkan akan mengurangkan kekerapan tren LRT, MRT dan monorel sehingga berakhir pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), yang dikuatkuasakan ke atas negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Menurut Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Prasarana, Datin Hajah Norlia Noah, pihaknya telah mendapat kebenaran daripada Kementerian Pengangkutan untuk mengimbangi kekerapan tren berdasarkan permintaan ekoran penurunan besar aliran penumpang akibat PKPB.

“Bagaimana pun, perkhidmatan LRT, MRT dan Monorel ini akan beroperasi mengikut masa yang sama daripada pukul 6 pagi hingga tengah malam. Hanya kekerapan berubah mengikut masa dan permintaan.

“Kekerapan yang ditetapkan ini, bagaimanapun, adalah sekadar panduan. Operasi tren-tren di semua laluan adalah dipantau rapi oleh Pusat Kawalan Operasi, yang diberi kuasa untuk menambah tren sekiranya diperlukan kerana peningkatan dalam permintaan pada masa-masa tertentu,” kata Datin Hajah Norlia dalam satu kenyataan media semalam.

Prasarana kurangkan kekerapan tren dan bas mulai 26 Oktober hingga PKPB ditamatkan di Lembah Klang

Beliau turut berkata kekerapan bas-bas Rapid KL dan bas perantara Jom Naik MRT turut dikurangkan mulai esok kerana permintaan yang menurun dengan banyak dalam tempoh PKPB ini.

“Berdasarkan kepada data yang kami ada, trend menunjukkan jumlah penumpang menurun termasuk pada waktu puncak. Penumpang pada waktu luar puncak, bagaimanapun, masih sama tetapi adalah amat rendah. Justeru, perkhidmatan Rapid Bus adalah berdasarkan pelan perjalanan hujung minggu, yang merupakan penurunan sebanyak 20 peratus daripada perjalanan pada hari bekerja.

“Bagaimanapun, Rapid Bus akan terus memantau rapi melalui operasi Pusat Kawalan Bas. Untuk kemudahan pengguna, kami menggalakkan mereka menggunakan aplikasi google maps/moovit dan lihat sendiri kedudukan bas di myrapidbus.prasarana.com.my/kiosk untuk merancang perjalanan yang lebih baik,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required